میانگین امتیاز این مقاله: 0 از 5
( تاکنون 0 نفر امتیاز داده‌اند )

چکیده: PLC مدل S7-1200 تولید شرکت زیمنس SIEMENS، یکی از کنترل کننده های محبوب در بازار اتوماسیون صنعتی جهانی است. دلایل مختلفی را می توان برای محبوبیت این مدل PLC برشمرد که مهترین آنها عبارتند از: تعداد مناسب پورت های ورودی و خروجی آنالوگ و دیجیتال، قیمت مناسب به نسبت کارایی، پشتیبانی نرم افزاری خوب شرکت زیمنس و کارکرد بسیار ساده و برقراری ارتباط با پروتکل های شبکه مختلف.

از مدل S7-1200 در بسیاری از واحدهای صنعتی سراسر جهان در سال های گذشته استفاده شده است و یکی از مدل های محبوب PLC زیمنس است. این PLC کم هزینه محصول شرکت زیمنس است که جایگزین مدل های سری S7-200 شده است. این پلتفورم تمامی کار هایی که PLC های دیگر انجام می دهد را نیز انجام می دهد اما قابلیت های بیشتری نیز دارد. حال به بررسی مشخصات این مدل می پردازیم.

 سخت افزار

s7-1200_starterkit

مدلی که میخواهیم بررسی کنیم، مدل ۱۲۱۵ DC/DC/DC است. این مدل از ولتاژ ۲۴ ولت DC تغذیه می کند، دارای ۱۴ ورودی دیجیتال ۲۴ ولت و ۱۰ خروجی دیجیتال ۲۴ ولت است. این مدل همچنین دارای دو ورودی آنالوگ صفر تا ۱۰ ولت و ۲ خروجی آنالوگ صفر تا ۲۰ میلی آمپر است. این دستگاه دارای دو پورت سوییچ است که به صورت پیش فرض ساخته شده است و نیاز به وجود سوییج خارجی ندارد. همچنین دارای پورت Ethernet است که یک کنترل کننده Profinet است و می توانید از شبکه صنعتی موجود استفاده کنید. ورودی های دیجیتال می توانند همانند شمارنده های سرعت بالا پیکربندی شوند. توجه داشته باشید که در حال توضیح یک Rack PLC نیستم و خود ماژول CPU اصلی حدود ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد. این CPU بر روی یک ریل DIN استاندارد قرار می گیرد. البته در این محدوده قیمت CPU های کوچکی در بازار وجود دارد که تحت نام های عمومی مختلف فروخته می شوند این PLC یک سیستم حرفه ای از شرکت زیمنس است که می تواند عمر طولانی داشته باشد. لازم به ذکر نیست که نرم افزار و پشتیبانی این محصول نیز درجه یک است.

 نرم افزار

tia-portal

نرم افزاری که برای پروگرام کردن این PLC مورد استفاده قرار می گیرد نرم افزار Siemens TIA Portal است که جز بسته اتوماسیون کاملا یکپارچه شده (TIA) زمینس است. نسخه این نرم افزار چند سال قبل منتشر شده و در حال حاضر نسخه چهارم آن در حال کار می باشد. در این زمان این نرم افزار می تواند برخی از پردازنده های مدل  S7-300 و S7-400 را همانند مدل های  S7-1200 و S7-1500 پروگرام کند. همچنین این نرم افزار HMI فعلی را یکپارچه می کند و حتی می تواند فهرست درایو ها را افزایش دهد تا اتصال این دستگاه های کمکی به PLC ساده تر شود. این سیستم مبتنی بر نماد است و درگ و دراپ در آن به راحتی انجام می شود. این نرم افزار برای S7-1200 از بلوک تابع و زبان ساختار یافته کنترلی پشتیبانی کند.

 ویژگی های جالب

S7-1200-benefits

در این PLC ویژگی های سرمایشی بسیار خوبی وجود دارد که یک مورد آن را اخیرا در صفحه وب مربوط به آن مطالعه کردم. یک صفحه HTML ساده می تواند طراحی شود و به طور مستقیم به تگ PLC در صفحه ارجاع داده شود. همچنین می توانید تگ ها را از صفحه وب برای PLC بنویسید. در یک برنامه ساده، صفحه وب می تواند به عنوان یک HMI برای ارائه یک رابط کاربری به سیستم مورد استفاده قرار گیرد.

ویژگی جالب دیگر آن استفاده از ایمیل است که به طور مستقیم از دستگاه PLC قابل ارسال است. از این ویژگی برای اطلاع رسانی کاربران از مشکلات دستگاه و ارسال گزارش های دستگاه در پروژه های خود استفاده می شود. تمامی ارائه دهندگان تلفن های همراه امکان ارسال پیام متنی را از طریق ایمیل برای کاربران خود فراهم کردند و در نتیجه از این طریق در مواقعی که دستگاه نیازمند تعمیر است به کاربران اطلاع رسانی می شود.

همچنین پورت های Profinet یک اتصال شبکه صنعتی را به بسیاری از دستگاه های راه دور مانند Rack های I/O، درایو ها، پنل های HMI و غیره فراهم می کنند این پورت ها از ایجاد رابط هایی برای برقراری ارتباط با پروتکل های استاندارد TCP و UDP پشتیبانی می کنند. تمامی این ابزار های به صورت درون ساخت در نرم افزار پروگرامینگ وجود دارد.

نتیجه گیری

S7-1200 conclusion

به طور کلی این مدل یک پردازنده کوچک با توانایی رقابت با بسیاری از سیستم های بزرگ قدیمی است. با توجه به وجود ویژگی های بسیار زیاد و هم چنین ورودی/خروجی های متعددی که در این دستگاه وجود دارد، ماژول CPU به تنهایی می توانند دستگاه های زیادی را بدون اضافه کردن حتی یک کارت الکتریکی اجرا کند. بسیاری از ویژگی های درون ساخت این دستگاه به صورتی است که می تواند با سایر سیستم های همکاری کند و اغلب نیازمند سخت افزار جانبی برای انجام کار ها است. نرم افزار مهندسی زیمنس نسبت به سایر نرم افزار های قبلی کمی پیچیده تر شده است. اگر در جستجوی کنترل کننده ای کم هزینه با انعطلف و توان زیاد به همراه نام شناخته شده ای برای تضمین کیفیت آن هستید، PLC مدل S7-1200 زیمنس بهترین انتخاب خواهد بود.

این مقاله چطور بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید