میانگین امتیاز این مقاله: 0 از 5
( تاکنون 0 نفر امتیاز داده‌اند )

شركت نفت ملي ابو ظبي(ADNOC) که در حوزه دوقلو‌هاي ديجيتال و هوش مصنوعی فعالیت دارد مي‌تواند سه ميليون بشكه نفت در طول روز ايجاد كند. اين مقدار برابر با 126 ميليون گالون آمريكايي است. اين شركت براي اينكه نفت خام را به مواد نفتي تبديل كند، نياز دارد تا عمليات‌هاي آن با بهره‌وري بالا صورت گيرند.

پالايشگاه‌ها بايد از بزرگ‌ترين مقصر تعطيلي خود جلوگيري كنند: تعميرات غيرقابل‌ پيش‌بيني. به عنوان مثال اگر يك كمپرسورمعيوب شود، در اين صورت تمامي عمليات‌ها پالايشگاه بايد متوقف شود تا كمپرسور ترميم شود؛ اين موضوع باعث آسيب زدن به پالايشگاه خواهد شد.

مدير بخش برنامه‌هاي مهندسي شركت هاني‌ول يعني ميناكشي كريشناسواي «اگر ادنوك حتي نتواند يك روز به توليد خود ادامه دهد، در اين صورت متحمل ميليون‌ها دلار ضرر خواهد شد». در ادامه مي‌خواهيم به نحوه همكاري خود با شركت ادنوك اشاره كنيم كه اين همكاري در راستاي به كارگيري مدل‌هاي هوش مصنوعي بوده است؛ از اين مدل‌ها در راستاي افزايش بهره‌وري در عمليات‌هاي حفاري و پتروشيمي بهره گرفته شده است.

بهره‌گيري از فناوري دوقلو‌هاي ديجيتال

دوقلوي ديجيتالي يك رونوشت ديجيتالي از تجهيزات يا فرآيندها است. اين رونوشت به شما بينشي براي درك عملكرد تجهيزات يا يك رخداد منفي احتمالي مي‌دهد، به عنوان مثال مي‌توانيد نقص در تجهيزات را پيش‌بيني كند. ما براي شركت ادنوك، مدل‌هاي دوقلوي ديجيتالي مبتني بر اي‌آي ايجاد كرده‌ايم و از آنها بر روي هزاران تجهيزات حياتي استفاده كرده‌ايم. ميناكشي مي‌گويد: «اين مدل‌ها بر اساس مهارت‌هاي ما ايجاد شده‌اند. ما توانستيم كه دانش‌ مربوط به حوزه‌هاي فرآيند، تعميرات، ماشين‌هاي چرخنده، ابزارها و فناوري‌هايي كه در اختيار ما هستند را تركيب كنيم و سپس يك راه‌حل تحليلي و مقياس‌پذير را براي اين شركت ارائه كرديم».

تحليل داد‌ها با استفاده از نرم‌افزار

جواب‌ها در داده‌ها نهفته‌اند- نرم‌افزار فورج شركت هاني‌ول مي‌تواند داده‌ها را به صورت ايمن جمع‌آوري كند و سپس داده‌ها را توسط ابزارهاي تحليلي موجود در كتابخانه مدل AI، پردازش خواهد كرد. ما در اين همكاري خود با شركت ادنوك توانستيم كه بر روي توسعه توصيه‌هاي از پيش تعيين‌شده، تمركز كنيم؛ به عنوان مثال مي‌توان به بهينه كردن زمان براي حفظ تجهيزات و تعريف كردن شاخص‌هاي كليدي عملكردي متفاوت براي نظارت و بهبود پيوسته عمليات‌ها، اشاره كرد.

به عنوان مثال در واقعيت ممكن است كه هر دو هفته يك‌بار، فعاليت‌هاي تعميراتي بر روي دستگاه‌ها، صورت گيرد (ممكن است كه تجهيزات حتي به اين فعاليت‌ها نيازي نداشته باشند)؛ اما اطلاعات ارائه شده توسط اين مدل‌ها، به شما نشان مي‌دهد كه دقيقا چه زماني به اقدامات پيش‌گيرانه براي تعمير دستگاه خود نياز خواهيد داشت. خالد البلوشي، نائب رئيس بخش پروژه‌هاي ديجيتال و نوآوري در شركت ادنوك مي‌گويد: «ما به صورت پيوسته به نوآوري‌هاي جديد متكي خواهيم شد و بر روي به كارگيري فناوري‌هاي نوظهور و پيشرفته‌اي كه مي‌توانند بهره‌وري عمليات‌هاي ما را ارتقا دهند و عملكرد ما را بهينه كنند، تمركز كرده‌ايم».

او در ادامه مي‌گويد: «ما در پروژه تعميرات پيش‌بيني شده با شركت هانل‌ول (يكي از بزرگ‌ترين شركت‌ها در صنايع نفت و گاز) همكاري مي‌كنيم. اين پروژه به دليل كاربردهاي اي‌آي، از اهميت بالايي برخوردار است و ما را قادر مي‌سازد تا بهره‌وري عمليات‌هاي خود را بيشينه كنيم،‌ اين امر از طريق كاهش تعميرات برنامه‌ريزي نشده، افزايش ضريب اطمينان، افزايش زمان فعال بودن و افزايش ايمني حاصل خواهد شد».

بهينه‌سازي پيوسته

توصيه‌هاي آني مي‌تواند به تصميم‌گيرندگان كمك كنند تا به بهترين نحو از منابع بهره ببرند. ميناكشي مي‌گويد:  «گزارش‌دهي كي‌پي‌آي و توانايي يادگيري از مشاهدات، از جمله قابليت‌هاي مدل‌هاي AI است كه مي‌تواند عمليات‌هاي هر فاز صنعتي را به صورت پيوسته بهينه كند». در نهايت بايد بگوييم كه AI مي‌تواند مزاياي كوتاه‌مدتي هم‌چون افزايش بهره‌وري تجهيزات و كاهش هزينه تعميرات را به همراه داشته باشد. به علاوه داراي مزاياي بلندمدتي هم‌چون افزايش پايگاه داده و كاهش بودجه مربوط به تعميرات، خواهد بود.

برای خواندن مطالب بیشتر در این زمینه میتوانید به مقالات تصاوير سه‌بعدی :فناوري جدید نمايش مبتنی بر دستگاه‌های مجازی AR/VR و يك بازبينی حياتی از دستگاه‌های واقعيت مجازی و افزوده را مطالعه بفرمایید.

همچنین میتوانید مارا در شبکه اجتماعی لینکدین همراهی بفرمایید.


این مقاله چطور بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید