تکنولوژی های اتوماسیون صنعتی
میانگین امتیاز این مقاله: 4 از 5
( تاکنون 4 نفر امتیاز داده‌اند )

Internet Of Things یا اینترنت اشیا (IOT)، داده‌های حجیم یا Big Data، رایانش ابری یا Cloud Computing و  Industry 4.0 یا نسل چهارم انقلاب صنعتی چهار فناوری مهمی هستند که می‌توانند آینده اتوماسیون صنعتی را متحول کنند. این فناوری‌ها به ترتیب با برقراری ارتباط بین دستگاههای تولید صنعتی، جمع‌آوری داده‌های حجیم و ذخیره‌سازی آن، محاسبات گسترده بر روی داده‌ها و ایده انقلاب صنعتی جدید باعث تحول صنعت مخصوصا در حوزه اتوماسیون، مخابره داده ها و سیستم های مانیتورینگ صنعتی در آینده نزدیک خواهند شد.

حتما بخوانید: اتوماسیون صنعتی چیست؟ (راهنمای جامع)

هر دهه‌ای روند‌ها و موضوعات داغ تولیدی بزرگ و مسائل فناوری اطلاعات یا آی‌تی خاص خود را دارد. آیا Y2K (مشکلات سال 2000) را به یاد دارید؟ امروزه چندین موضوع وجود دارند که بحث اصلی مقالات بسیاری در زمینه اتوماسیون صنعتی می‌باشند:

  • Industrial Internet of Thing یا اینترنت اشیا صنعتی (IIOT)
  • Big Data یا داده‌های حجیم
  • Cloud Computing یا رایانش ابری
  • Industry 4.0 یا صنعت نسل ۴.۰

تمامی این موضوعات داغ دربرگیرنده دستگاه‌های بسیاری می‌شوند که به یکدیگر متصل هستند و همینطور داده‌های بسیاری که برای انجام کارهای مختلف موجود می‌باشند. آن‌ها همینطور تصمیم می‌گیرند که آیا داده‌ها ذخیره شده‌اند و آیا امکان دسترسی به برنامه‌ها از طریق رایانه کناری یا سروری که در جای دیگری واقع شده است وجود دارد یا خیر.

خبر خوب این است که فناوری‌های حمایتی در پشت‌پرده جوسازی‌ها از قبل وجود داشته‌اند. اما آیا آن‌ها صرفاً یک جو توخالی هستند یا یک تهدید معتبر یا یک فرصت هستند؟ (پاسخ بله است). در این مقاله، تک تک به این موضوعات می‌پردازیم، به صورتی که روی آن‌چه که باید بدانید تمرکز می‌نماییم.

دستگاه‌های صنعتی متصل به هم یا اینترنت اشیا صنعتی (IIOT)

اینترنت اشیا

 

IIOT یعنی دستگاه‌های صنعتی بسیاری که به یکدیگر به صورت یک شبکه متصل شده‌اند. به عنوان نمونه، صنایع خودروسازی با ۸ هزار دستگاه در یک شبکه تکی و کارخانه‌های محصولات مصرف‌کننده با ۱۲ هزار دستگاه در حال انجام فعالیت صنعتی هستند.

حتما بخوانید: اینترنت اشیا صنعتی چیست؟ (راهنمای جامع)

مزایای شبکه‌بندی و اتصال این دستگاه‌ها عبارتند از :

  • مدیریت همه‌چیز از هرجایی
  • کاهش پیچیدگی و هزینه‌های سخت‌افزار با یک فناوری شبکه
  • انتقال و جابه‌جایی کنترل و اطلاعات در زمان دلخواه
  • گسترش آسان

اتوماسیون صنعتی و چالش IIOT

این چالش یعنی درک فناوری جدید و فهم نحوه طراحی دقیق سیستم‌هایی که حتی بزرگترین فیلدباس‌ها را کوچک جلوه می‌دهد.

با پیشرفت مفهوم IIOT، گروه‌های استاندارد و صاحبان صنایع مسئولیت کارهای سخت را برعهده می‌گیرند. فناوری برای تطبیق با رشد، تکامل پیدا خواهد کرد – وایرلس یا بی‌سیم استفاده بیشتری خواهد داشت، امنیت به طور کلی افزایش پیدا خواهد کرد، سطوح بالایی از ترافیک شبکه مدیریت خواهد شد و آدرس‌های IP بیشتری ایجاد خواهند شد. پس از طی کردن این مراحل، همانند گذشته می‌توانید به کار خود ادامه دهید اما این بار با تعداد دستگاه هایی به مراتب بیشتر.

فرصت IIOT

هرچند درنهایت، این که شرکت های فعال در ضمینه اتوماسیون صنعتی و ایزاردقیق دیجیتال چگونه باید بسته به دستگاه های مورد نیاز که در شبکه شما قرار می‌گیرند عمل کنند، به تصمیم و نظر آنها و تکنیک های انتخابی آنها بستگی دارد.

پیشگام بعدی در اتوماسیون صنعتی: گسترش فناوری اطلاعات BIG DATA یا داده های حجیم

داده های حجیم

 

Big Data به معنای در اختیار داشتن اطلاعات بسیار زیاد برای انجام کارهای مختلف می باشد. ده سال پیش، تولید‌کنندگان به این نتیجه رسیدند که می‌توانند و باید داده‌های تولیدی را نگهداری و ذخیره کنند؛ سپس، شروع به اضافه کردن سریع فضای ذخیره‌سازی با نرخ هشدار دهنده ای برای این داده های حجیم نمودند.

چالش داده حجیم

حال با دراختیار داشتن این داده‌ها، اکثر تولید کننده‌ها می‌گویند:

” درحال جمع‌آوری همه‌چیز هستیم، اما واقعا استفاده خاصی از داده‌ها نمی‌کنیم و مطمئن نیستیم انجام چه کاری درست است.”

این روند امروز نیز ادامه پیدا می‌کند، اما با نرم‌افزاری که می‌داند باید چگونه داده های حجیم را تحلیل کرده و به شما در استفاده از داده‌ها کمک کند. برخی از بهترین فناوری‌ها از شرکت‌های وب و موتور جستجو بوجود آمده‌اند، شرکت‌هایی همچون آمازون و گوگل که تک تک حرکات کاربران خود را ثبت و مورد سنجش و تفسیر قرار می‌دهند. فروشندگان به انتقال داده و ذخیره‌سازی سریع‌تر و بزرگ‌تر ادامه می‌دهند، و نرم‌افزاری ایجاد می‌کنند که به شما در استفاده از داده‌ها کمک کند.

فرصت داده حجیم

تصمیمی که شما باید اتخاذ کنید به نحوه برقراری ارتباط بین اطلاعات دردست خود با چالش های کسب‌وکار شرکت خود در زمینه اتوماسیون صنعتی مربوط می‌شود تا بهره‌وری، بینش، سرعت و مزیت رقابتی بدست آورید.

CLOUD COMPUTING یا رایانش ابری

رایانش ابری

رایانش ابری یا Cloud Computing به معنی ذخیره‌سازی اطلاعات و توان رایانشی خود در جایی بجز رایانه کناری خود می باشد. امروزه، بسیاری رایانش ابری را به عنوان فرصتی برای دستیابی به توان رایانش ابری و فضای ذخیره‌سازی می‌بینند، که هزینه کلی حفظ و مدیریت نرم‌افزار و تجیهزات آی‌تی یا فناوری اطلاعات را کاهش می‌دهد. آن‌ها همینطور راه‌های جدیدی برای همکاری با دیگران پیدا می‌کنند.

درحالی که جنبه محاسباتی رایانش ابری هنوز راه زیادی برای تبدیل شدن به یک مولفه حیاتی در فضای صنعتی دارد، ذخیره‌سازی راهی آسان برای پشتیبانی و اشتراک‌گذاری داده است.

چالش رایانش ابری

همانند IIOT و Big Data، فروشندگان مسائل فناوری را دراینجا مدیریت می‌کنند. کار شما این است که مزایا و ریسک‌های دراختیار داشتن داده‌های حیاتی خود و محافظت از آن وقتی در جای دیگر و تحت مدیریت فرد دیگری قرار دارد را ارزیابی کنید.

در دنیای صنعتی، تعاریف “بی‌درنگ” و “مولفه حیاتی ماموریت” از تعاریف گروه آی‌تی متفاوت است، بنابراین سطح راحتی ما بسته به نحوه فعالیت ابر می‌تواند شدیدا متغیر باشد. دقت بسیاری در این زمینه داشته باشید.

فرصت رایانش ابری

هرچند، پس از این که از نتایج راضی بودید می‌توانید تعیین کنید که شرکت شما چگونه می‌تواند از داشتن توان رایانش نامحدود مجازی، توان ذخیره‌سازی و بسترهای جدید همکاری نهایت استفاده را ببرد.

آخرین نسل انقلاب صنعتی Industry 4.0

صنعت نسل 4

 

واژه Industry 4.0 در اصل از پروژه‌ای در استراتژی فناوری های برتر دولت آلمان می‌آید که کامپیوتری سازی و دیجیتالیزه شدن صنعت تولیدی را تبلیغ و ترویج می کند و به چهارمین انقلاب صنعتی اشاره دارد.

  • اولین انقلاب صنعتی (در حدود سال ۱۷۸۰)، مکانیزاسیون تولید با استفاده از آب و نیروی بخار بود؛
  • دومین انقلاب صنعتی (سال ۱۹۰۰) نیز تولید انبوده با کمک نیروی برق را معرفی کرد؛
  • انقلاب صنعتی سوم (دهه ۱۹۷۰) هم انقلاب دیجیتالی بود که در آن، دستگاه ها همه دیجیتالی و الکترونیکی شدند و در چند سال اخیر هم که مفهوم اتوماسیون صنعتی وارد میدان شده است.
  • مفهوم صنعت ۴.۰ نخست در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه سبیت هانوفر استفاده و معرفی شد.

انقلاب صنعتی ۴ در سال های رشد IT پدیدار گردید، البته ناگفته نماند که زیرساخت هایی برای این انقلاب پایه ریزی شده است که از جمله آن ها می توان به IOT یا فناوری اینترنت اشیاء و سیستم های Cloud Computing یا رایانش ابری اشاره داشت. منظور از صنعت ۴.۰ کارخانه ‌ها و صنایعی هستند که در آنها ربات ‌ها توانایی ارتباط برقرارکردن با یکدیگر را دارند.

در دنیای صنعت ۴.۰ اشیا با ماشین های تولیدی گفتگو می کنند. انقلاب صنعتی ۴ قرار است بر پایه ایده هوشمندسازی محصولات و ماشین‌های تولید و شبکه‌بندی آنها با یکدیگر صورت گیرد.

چالشها و فرصتهای Industry 4.0

فرصتی که نسل چهارم انقلاب صنعتی ارائه می‌کند، استفاده از اطلاعات قابل‌توجهی که از دستگاه‌های شبکه‌ای هوشمند بدست آمده‌ا برای ایجاد انقلاب در فرآیند‌های صنعتی، می‌باشد.

چالشی که وجود دارد تفکر عمیق درباره تغییر اساسی که می‌بایست در سازمان شما شکل گیرد تا اطلاعات موجود امروز برای موفقیت فردا به‌کار گرفته شوند.

بهره‌گیری و استفاده از فرصت

با توجه به این که امروزه فناوری‌های حمایتی در پشت‌پرده این مفاهیم صنعتی آینده وجود دارند، سئوال این است: آیا آماده بهره‌گیری از این فرصت هستید؟

این مقاله چطور بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 4

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید