میانگین امتیاز این مقاله: 0 از 5
( تاکنون 0 نفر امتیاز داده‌اند )

اخيرا پنجمين نسل از شبكه‌هاي بي‌سيم (5G) معرفي شده‌اند كه به زودي در كل دنيا به كار خواهند رفت.

فناوري 5G مي‌تواند ماشين‌ها و دستگاه‌هاي متمايز را به يكديگر متصل كند، بنابراين كاربردهاي مختلفي در حوزه‌هاي متفاوت خواهد داشت.

به علاوه در اين فناوري، كيفيت خدمات ارائه شده، ظرفيت شبكه و توان سيستمي شبكه به شدت افزايش يافته است. با اين حال سيستم‌هاي 5G داراي چالش‌هاي امنيتي هستند كه توسط محققان و سازمان‌ها به آنها اشاره شده است؛

به عنوان مثال مي‌توان به غيرمتمركزسازي، شفافيت، ريسك‌هاي مربوط به تبادل داده‌ها ميان بخش‌هاي مختلف و ضعف‌هايي كه در بخش حريم شخصي شبكه وجود دارد، اشاره كرد.

به علاوه ممكن است كه فناوري‌هاي رايج نتوانند پاسخگوي الزامات امنيتي 5G باشند. علت اين موضوع اين است كه معمولا فناوري 5G در شبكه‌هاي ناهمگون به كار گرفته مي‌شود؛ در اين شبكه‌ها شاهد دستگاه‌هاي عظيم و فراگير هستيم؛

بنابراين ضروري است كه راه‌حل‌هايي براي مسائل امنيتي و غيرمتمركز بودن، ارائه شود. هدف اصلي ما از مباحث گسترده موجود در اين نظرسنجي مفصل، اين موارد بوده‌اند:

پتانسيل بلاك چين در فعال سازي ويژگي‌هاي خاص فناوري 5G كه مي‌توان به پردازش ابري[cloud computing]، پردازش مرزي[edge computing]، مجازي‌سازي عملكرد شبكه، تقسيم‌بندي شبكه و ارتباط‌هاي دستگاه به دستگاه اشاره كرد.

در ادامه اقدام به بررسي و تحليل خدماتي مي‌كنيم كه بلاك چين براي فناوري 5G به ارمغان آورده است: به عنوان مثال مي‌توانيم به مديريت راديويي، اشتراك‌گذاري داده، مجازي‌سازي شبكه، مديريت منابع، مديريت رابط‌هاي كاربري، يادگيري مشاركتي، حريم شخصي و امنيت اشاره كرد.

پيشرفت‌هاي اخير در حوزه به كارگيري بلاك چين در فناوري 5G باعث شده است كه بتوانيم از اينترنت اشيا در بازه وسيعي از كاربردها، بهره بگيريم؛ به عنوان مثال مي‌توان مواردي هم‌چون خدمات درماني هوشمند، شهرهاي هوشمند، حمل‌و‌نقل هوشمند، شبكه هوشمند و پهبادها را ذكر كرد

برای خواندن مطالب بیشتر در این زمینه میتوانید به مقالات بلاک‌چین و صنعت IoT : کیس مورداستفاده ما و تاثير فناوری های اينترنت اشيا و 5G بر روي بلاك‌چين را مطالعه بفرمایید.

همچنین لطفا مارا در شبکه اجتماعی لینکدین همراهی کنید.

این مقاله چطور بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید