میانگین امتیاز این مقاله: 3 از 5
( تاکنون 2 نفر امتیاز داده‌اند )

چکیده: یکی از بخش های اصلی هر سیستم کنترل در صنعت، نحوه نمایش اطلاعات پروسه در حال اجرا برای اپراتورها یا به اصطلاح سیستم HMI می باشد. طراحی صفحات میمیک و شماتیک HMI بر خلاف تصور عمومی یک کار بسیار تخصصی در بحث ابزاردقیق و طراحی سیستم کنترل می باشد. طراحی اصولی پنل های نمایشگر HMI  باعث می شود تا بهره بردار در حال کار با آن بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد و عکس العمل های لازم در هنگام بروز موارد مشکل ساز در سیستم را از خود نشان بدهد.

HMI که مخفف Human Machine Interface  و به معنای ارتباط انسان، ماشین و کامپیوترمی­باشد، در صورتی می­ تواند بسیار مفید باشد  که به درستی پیاده­ سازی شود. داده­ های Real Time به بهره ­بردارهای سیستم کنترل در سطح واحد صنعتی اطلاعات مهمی را می ­دهند که آن­ها بتوانند همه چیز را به طور کامل، موثر و ایمن راه­ اندازی کنند. با این حال، مشکلات، زمانی بروز می­ کنند که HMI شروع به پس کشیدن تولید و عملیات کنترل بکند به جای آن که به بهبود آن کمک کند.

حتما بخوانید: HMI چیست؟ کاربردها + مزایا [راهنمای جامع]


اولین نکته: پرهیز از ارائه اطلاعات زیاد در 
یک صفحه میمیک HMI

در نگاه اول این جمله می­تواند عجیب به نظر برسد، اما اجازه بدهید بیشتر بررسی کنیم. یک پنل HMI تنها باید آن اطلاعاتی را نمایش بدهد که مورد نیاز کاربر می­ باشد. این روزها مدل های تجاری نمایشگرهای HMI قدرت بسیار زیادی در جمع ­آوری، محاسبه و نمایش داده­ ها دارند. اما، به این معنی نیست که تمام اطلاعاتی را که در اختیار دارند، نمایش بدهند. اگر یک صفحه HMI بهم ­ریخته و پیچیده باشد، بهره ­بردار مشکلات زیادی برای تشخیص اطلاعات مورد نیاز خود برای کنترل بخش­ های مهم سیستم دارد و اطلاعات کم اهمیت، می­ تواند بهره­ بردار را از کار اصلی خود یعنی توجه به داده ­های مهم سیستم کنترل، دور کند. برای اجتناب از چنین مسئله­ ای راه بسیار ساده­ای وجود دارد: اطلاعات مورد نیاز هر بهره ­بردار را شناسایی و همان اطلاعات را به یک بهره­ بردار خاص ارائه کنید و از ارائه اطلاعات غیرضروری به بهره ­بردار جدا اجتناب کنید. اطلاعاتی که به بهره­ بردار در یک صفحه HMI (در اصطلاح صفحه میمیک یا شماتیک P&ID) ارائه می­ شود باید توجه او را به مشکلات خاص جلب کند و عکس­ العمل ­های او را نسبت به مشکلات سیستم کنترل بهبود ببخشد.

bad HMI Panel

دومین نکته: مدیریت نحوه نمایش NOTIFICATION ها و جلوگیری از نمایش مکرر خطا ها در صفحه نمایش

یکی از هدف­ های یک سیستم HMI این است که بهره­ بردار ایمن باشد. وقتی اخطارهای زیادی توسط HMI به او داده می ­شود، کار تشخیص اینکه کدام یک از این اخطارها نیاز به توجه سریع دارد سخت شده و ممکن است توجه بهره ­بردار به یک اخطار بی اهمیت جلب شود. علاوه بر این، اگر یک اخطار یا notification بیش از حد شنیده یا دیده شود بعد از مدتی جدی گرفته نمی ­شود یا رویدادی که آن را تولید می­ کند، نادیده گرفته می­ شود. اما اگر تعداد اخطارها کم باشد و به موقع به بهره­ بردار ارائه شود باعث افزایش ایمنی سیستم کنترل می­شود.


نکته سوم: یک طراحی پنل دل­نشین تفاوت زیادی ایجاد می­کند.

شیوه ارائه اطلاعات در یک HMI بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال همان اخطارهایی را که بررسی کردیم را در نظر بگیرید. با فرض برطرف شدن مشکل اخطارهای زیاد و بی جا، درصورتی که این اخطارها طراحی و گرافیک مناسبی نداشته باشند، مشکل جدیدی را به سیستم اضافه می­ کند. یک سیستم با رنگ ­های خسته کننده و تار را در نظر بگیرید که یک بهره ­بردار ساعات زیادی را باید آن کار کند، علاوه بر این اگر ساختار مناسب گرافیکی نیز نداشته باشد که اطلاعات نمایشی، علائم شماتیک در طراحی و نقشه های P&ID به شکلی موثر و با ظاهری مناسب در آن نمایش داده شود، تنها یک HMI داریم که اطاعاتی را نمایش می­ دهد و ممکن است در مواردی اصلا توجه بهره­ بردار را جلب نکند و بعد از مدتی طولانی بهره ­بردار را از کار کردن با آن خسته کند.

HMI Optimazation

با در نظر گرفتن این سه مسئله و اجتناب کردن از آن­ها می­توان یک HMI داشت که به بهره ­بردار کمک کند کار خود را به شکل موثرتری انجام دهد و از بسیاری از مشکلات احتمالی جلوگیری کرد.

این مقاله چطور بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید