میانگین امتیاز این مقاله: 0 از 5
( تاکنون 0 نفر امتیاز داده‌اند )

صنعت زنجيره تامين با بخش عظيمي از خدمات تجاري، گره خورده است؛ همين موضوع باعث شده است كه يك شبكه بهم پيوسته از مردم و محصولات ايجاد شود. شركت‌ها مي‌توانند از اين شبكه براي توسعه اقدامات تجاري پايدار، استفاده كنند.

تداركات

فرآيند به دست آوردن محصولات از يك تامين كننده- مي‌تواند يك فرصت مناسب براي پايدار كردن روابط در زنجيره تامين باشد. در حالي كه 58 درصد از شركت‌هاي زنجيره تامين به توانايي‌هاي خود براي ايجاد فرآيندهاي پايدار تداركات باور دارند

و مي‌دانند كه اين موضوع منجر به ريسك كمتري خواهد شد؛ اما بسياري از شركت‌ها تمايلي به اقدامات پايدار در اين زمينه ندارند. زيرا اين شركت‌ها از هزينه‌هاي بالا و عدم دسترسي به منابع مورد نياز براي ايجاد اين تغييرها، واهمه دارند.

با اينكه اين نگراني‌ها درست است، اما چندين روش براي پيش رفتن به سمت پايداري وجود دارد كه در آنها نيازي به قرباني كردن سود شركت يا حجم زيادي از منابع، نخواهد بود.

در واقع شركت‌هايي كه از اين رويه‌ها بهره مي‌گيرند، معمولا آراو‌آي[ROI]خوبي را تجربه مي‌كنند. در اين مقاله مي‌خواهيم به سه گام اشاره كنيم كه شركت شما مي‌تواند با استفاده از آنها به يك فرآيند پايدار از تداركات برسد.

به كارگيري يك قانون پاك براي تداركات

به كارگيري يك قانون پاك براي تداركات، به عنوان نقطه شروع سفر شما به سمت پايداري محسوب مي‌شود. امروزه پايداري و به كارگيري رويه‌هاي پاك، تبديل به موضوعات محبوب در صنعت زنجيره تامين شده‌اند؛

در واقع انتخاب يك نقطه شروع براي دست‌يابي سريع به نتايج مثبت، سخت خواهد بود. با اين حال اگر پايداري را در سياست‌هاي رسمي تداركات خود به كار گيريد، در اين صورت شركت شما به انتظارات پايداري دست خواهيد يافت كه شما را در فرآيند تصميم‌گيري در مورد زنجيره تامين، راهنمايي خواهد كرد.

اگر اين سياست را با كاركنان خود در ميان بگذاريد، در اين صورت ميزان شفافيت شما در اين حوزه مشخص خواهد شد؛ بنابراين اعضاي تيم تشويق مي‌شوند تا اقدامات اجرايي بيشتري را (متناسب با نقش خود) به سمت پايداري در تداركات، بردارند.

در ميان گذاشتن اين سياست به صورت داخلي يك امر مفيد است، با اين حال به اشتراك‌گذاري آن به صورت عمومي با سهماداران و مصرف‌كنندگان نيز داراي مزاياي خاص خود خواهد بود.

با اينكه سهماداران و مصرف‌كنندگان به اندازه اعضاي تيم شما در خطر نيستند، اما آنها از برقراري ارتباط شما با آنها كه در راستاي ايجاد پايداري در تداركات است، قدرداني خواهند كرد.

به دنبال پایداری

شركت ديلوت[Deloitte ]توانسته است كه با موفقيت يك سياست پايدار را براي تداركات ايجاد نمايد؛ آنها اين سياست را به صورت عمومي به اشتراك گذاشته‌اند. آنها در اين سياست نشان دادند كه به پايداري در قانون‌گذاري متعهد هستند و نشان دادند كه به دنبال پايداري در زمينه‌هاي زير خواهند بود:

  • حفظ منابع به صورت محلي؛
  • كمينه كردن ضايعات؛
  • اجراي مقررات قانون كار در تمامي نقاط موجود در زنجيرة تامين؛
  • پشتيباني از فرصت‌هاي پيش‌آمده براي اس‌ام‌بي‌ها[SMBs]؛

هنگامي كه در مورد پايداري در تداركات صحبت مي‌كنيم، بسياري از افراد آن را مشابه با پايداري در محيط زيست در نظر مي‌گيرند؛ با اين حال پايداري در تداركات مي‌تواند فرصت‌هاي رشد را براي بخش‌هاي نيروي كار و اقتصادي نيز فراهم كند.

شركت‌هاي در تلاش هستند كه سياست‌هايي را به كار گيرند كه در چند حوزه مختلف كاربردي باشند. شركت‌هايي كه نقش خود را در پياده‌سازي پايداري در تداركات ايفا مي‌كنند، مسائل جاري را در قالب فرصت مي‌بينند

و در عين حال اقداماتي را در راستاي بهبود اين روند بر مي‌دارند، مي‌توانند خود را به عنوان شركتي معرفي كنند كه مسئوليت‌هاي اجتماعي را بر عهده مي‌گيرد. آنها ارزش پايداري را در قالب تجاري و اخلاقي مي‌پندارند. تنها به پيروي از قوانيني كه در مورد پايداري فرآيند تداركات ايجاد شده‌اند، اكتفا نكنيد و سعي كنيد تلاش‌هاي بيشتري را در اين حوزه انجام دهيد.

با تامين‌كننده خود همكاري كنيد

خريدار و تامين‌كننده، دو عامل كليدي در فرآيندهاي تداركات هستند. با توجه به اينكه متغيرهاي فراواني در تداركات نقش دارند، بنابراين بايد يك رابطه تعاملي با تامين‌كننده خود داشته باشيد.

ما خيرا با الكيس ساريك، متخصص تداركات هوشمند در شركت ايوالوا[Ivalua ]و سي‌ام‌او[CMO] مصاحبه‌اي برگزار كرده‌ايم، در اين مصاحبه، در مورد اهميت پايداري در تداركات صحبت شده‌است؛ به علاوه در آن به نقش ارتباط شما با تامين‌كننده نيز اشاره شده است.

او در اين مصاحبه بيان كرد كه مكالمات شما با تامين‌كننده بايد دو طرفه باشد. گاهي شركت‌ها هيجان‌زده مي‌شوند و سعي مي‌كنند كه اين ارتباط را كنترل كنند.

در حالي كه بايد فضايي را به تامين‌كننده بدهيد تا نظر خود را اعلام كند؛ در واقع شما نبايد بدون در نظر گرفتن توانايي‌هاي تامين‌كننده، ايده‌هاي پايداري را به او تحميل كنيد.

ساريك مي‌گويد: «اگر شركت‌ها اهداف پاك را همراه با ديگر جاه‌طلبي‌هاي خود به تامين‌كننده تحميل نكنند و به او فضا دهند تا با بهترين روش به اين اهداف دست‌يابد، در اين صورت اتفاقات خوبي رخ خواهد داد».

اگر به تامين‌كننده خود اجازه دهيد تا با روش‌هاي خود به اهداف شما دست يابد، در اين صورت رابطه پايدارتري ميان شما شكل خواهد گرفت.

يكي از روش‌هاي ايجاد يك همكاري تعاملي با تامين كننده اين است كه يك رابطه همكاري با تامين‌كننده‌هاي جديدي ايجاد كنيد كه در گذشته اقدامات پايداري در اين زمينه را داشته‌اند.

اگر تامين‌كننده با هدف‌هاي مورد نظر شما موافق نيست، در اين صورت سعي كنيد يك فروشنده ديگر پيدا كنيد كه بتواند تلاش‌هاي شما را در رسيدن به اهداف مورد نظر، تكميل كند. اگر تامين‌كننده پذيراي ايده‌هاي شما نيستند، هيچ‌گاه ايده‌هاي پايداري خود را به يك تامين‌كننده تحميل نكنيد.

بلكه سعي كنيد تامين‌كننده‌اي بيابيد كه بتواند نيازهاي شما را برطرف كند. انتخاب يك شريك تعاملي براي حركت به سمت پايداري ضروري خواهد بود.

ارزش‌هاي خارج از الزامات قانوني را تشخيص دهيد

در فضاي زنجيره تامين، پيروي كردن از الزامات پايداري ضروري است. پيروي از استانداردهاي پايداري ضروري است، زيرا اين موضوع باعث مي‌شود كه مسائل مربوط به محيط زيست و نيروي كار به خط مقدم اقدامات تداركات، آورده شوند.

اخيرا ميزان شركت‌هايي كه تا حدودي در پايداري تداركات دخيل بوده‌اند، افزايش قابل توجهي يافته است (81 درصد از شركت‌ها). غالب اين رشد ناشي از رهنمودهاي وسيع و قوانين وضع شده توسط سازمان‌ها است؛

در اين شرايط احتمالا تمامي شركت‌ها از دستورالعمل‌هاي خاصي براي ادامه راه خود استفاده مي‌كنند. از ميان تمامي شركت‌هاي زنجيره تامين كه مشاركت خود را در پايداري تداركات اعلام كرده‌اند؛ بيشتر از نيمي از آنها (66 درصد) بيان كردند كه پيروي از قوانين يك عامل كليدي در توسعة اين پايداري بوده است. 

برای خواندن مطالب بیشتر در این زمینه میتوانید مقالات پردازش، پروتكل‌ها و بخش ايمني: يك نگاه دقيق به اينترنت اشيا و تولیدکنندگان و تهیه کنندگان بهترین دوبین های مادون قرمز را مطالعه بفرمایید.

همچنین لطفا مارا در شبکه اجتماعی لینکدین همراهی کنید.

برای مطلع شدن از جدیدترین اخبار ومقالات صنعت در سرتاسر جهان لطفا در خبرنامه ماهم عضو شوید.

این مقاله چطور بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید