میانگین امتیاز این مقاله: 0 از 5
( تاکنون 0 نفر امتیاز داده‌اند )

اين سيستم‌ها بيشتر با نام سيستم‌هاي اسكادا شناخته مي‌شوند؛ داده‌ها ما نشان مي‌دهد كه در 12 هفته گذشته، فعاليت‌هاي منبع‌يابي براي اين سيستم‌ها، 20 درصد از ميانگين تاريخي آن پيشي گرفته است. به علاوه فعاليت‌هاي امسال نسبت به سال قبل، شاهد رشد 14 درصدي بوده است.

داده‌هاي ما در مورد شركت‌هاي خريدار نشان مي‌دهد كه سه صنعت برتر در اين حوزه شامل تاسيسات، ساخت‌وساز و توليد است.

سيستم‌هاي اسكادا به عنوان سيستم‌هاي كنترل صنعتي شناخته مي‌شوند كه در بازه وسيعي از صنايع به كار گرفته مي‌شوند؛ از آنها در بخش‌هاي نظارت، كنترل و جمع‌آوري داده از تاسيساتي كه به صورت جغرافيايي پراكنده شده‌اند، استفاده مي‌شود.

به عنوان مثال در صنايع تاسيسات، ممكن است كه از يك سيستم اسكادا براي شناسايي مواردي هم‌چون ولتاژها و شار جريان استفاده شود؛

حتما بخوانید: سیستم SCADA چیست چه کاربردی دارد؟ (راهنمای جامع)

همچنين ممكن از اين سيستم‌ها براي نظارت بر قطع‌كننده‌هاي مدار و يا قطع و وصل شبكه‌هاي برق استفاده شود. در صنعت توليد، سيستم‌هاي اسكادا از دهه 1960 ميلادي به كار گرفته شده‌اند؛

در آن زمان فناوري حالت جامد به جمع‌آوري داده و نظارت بر فرآيندهاي كارخانه، كمك مي‌كرد. با اين حال فناوري از آن زمان تا كنون، پيشرفت چشم‌گيري داشته است.

سیستم های اسکادا در نسل چهارم

امروزه سيستم‌هاي اسكادا در نسل چهارم عرضه شده‌اند كه از اينترنت اشياي صنعتي يا آي‌آي‌اوتي بهره گرفته‌اند؛ اين سيستم‌ها توانايي‌هايي فراتر از نظارت و كنترل بر فرآيندها هستند.

توليدكنندگان از سيستم‌هاي اسكادا و IIOT استفاده مي‌كنند تا عمليات‌هاي تجميع، پردازش و ذخيره‌سازي ميزان وسيعي از داده‌ها را انجام دهند؛ در اين صورت آنها مي‌توانند از بينش‌هاي موجود در اين داده‌ها، آگاه شوند.

اين موضوع باعث مي‌شود كه شركت‌ها در تحليل‌هاي توصيفي و پيش‌بيني‌كننده، به توانايي‌هاي جديدي دست يابند؛ به علاوه شركت‌ها قادر خواهند بود تا بهره‌وري و بازدهي خود را افزايش دهند، هزينه‌هاي عملياتي خود را كاهش دهند و تصميم‌هاي خود را آگاهانه اتخاذ كنند.

با اينكه برخي از متخصصين در مورد جايگزيني سيستم‌هاي اسكادا توسط اينترنت اشياي صنعتي صحبت مي‌كنند، اما به نظر نمي‌رسد كه اين اتفاق رخ دهد:

IIOT تنها مي‌تواند اين سيستم‌ها را به يك سطح جديد انتقال دهد و آنها را به عنوان يك ابزار حياتي در موج چهارم صنعتي نگاه دارد.

فعاليت‌هاي منبع يابي (علاوه بر حوزه سيستم‌هاي اسكادا) در طبقة حسگرها نيز شاهد رشد 20 درصدي بوده است.

برای خواندن مطالب بیشتر در این زمینه میتوانید مقالات Scada: اتوماتیک سازی سیستم های قدرت و چگونه نظارت تصویری از راه دور برای سیستم ­های SCADA و HMI صنعتی را کنترل کنیم؟ را مطالعه بفرمایید.

همچنین میتوانید مارا در شبکه اجتماعی لینکدین همراهی کنید.

میتوانید برای اطلاع از مطالب روز اتوماسیون صنعتی بیشتر در خبرنامه ماهم عضو شوید

این مقاله چطور بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید