میانگین امتیاز این مقاله: 0 از 5
( تاکنون 0 نفر امتیاز داده‌اند )

ریزحفاری صنعتی یک زیرمجموعه از فرایند حفاری است که از بسیاری از اجزا و اصول عملیات حفاری با اندازه استاندارد بهره می­برد، اما تفاوت اساسی آن در نتایج است.

ریزحفاری می­تواند حفره ­هایی با قطر میلیمتری و میکرومتری ایجاد کند و معمولاٌ با خطای کم ناشی از دقت بالای ماشین­کاری همراه است. تجهیزات ریزحفاری، از سر مته کوچکتر با نوک مخصوص و طرح شیار مورد نیاز برای دقت کارشان استفاده می­کنند.

جدای از ملاحظات اندازه، ریزحفاری، روش­های مشخصی برای چرخش و مراحل کار دارد. این ویژگی­ ها به بخش ­های ریزحفاری ­شده اجازه میدهند که در هر جایی، یک تا هزاران حفره ریز ایجاد کنند.

چنین اجزایی اغلب در کاربردهایی که دقیقاً عبور مایع یا گاز را کنترل می­کنند، تعبیه لوله ­های با قطر کم یافت می­شوند. ریزحفاری میتواند در مورد فرایندهای تراشکاری و نیز سیستم­های اتوماسیون CNC استفاده شود.

سر ریزمته

سرمته ­های ریز، کوچکترین نوع سرمته ­ها هستند و لبه برنده­ای را نشان می­دهند که به جای نوک تیز، توسط دو صفحه مسطح ایجاد شده ­اند.

این طرح برش که به نام «لبه تراش» شناخته می­شود، مواد را از حفره در زاویه منفی بیرونی برمی­دارد. عدم وجود نوک تیز به معنی این است که بافت سطح و شیب قطعه کار می­تواند سبب شود که نوک مته به صورت شیب­دار وارد ماده شود که باید برای جهت دقیق ابزار، جبران شود.

مته­ های نوک­ تیز معمولاً فاقد شیارهای مارپیچی هستند و این ویژگی می­تواند منجر به ایجاد دیواره ­های حفره ­ای نرم­تر شود، در حالی که برداشتن خرده مواد (براده ­ها) را با مشکل مواجه می­کند.

سرمته ­های طراحی ­شده با لبه تراش معمولاً نسبت به قطر سوراخ کاری­شان، طویل ­تر بوده و فشار زیادی را در برابر محور حفاری ایجاد می­کنند.

این امر به این معنی است که هر چه لبه ­های برش، قطر حفره اولیه را بیشتر کند، نیروی وارد بر لبه تراش کمتر از نیروی وارد به سایر بخش ­های سر مته است. نوک مته­ های ریزحفاری معمولاً از آلیاژ کبالت-فولاد ضدزنگ ساخته می­شوند که نسبتاً کم هزینه است یا از کاربید تنگستن ساخته می­شوند که پایداری و دوام بیشتری ایجاد می­کند.

محور ریزمته

اکثر محورهای ریزمته­ ها به صورت بلوک v طراحی ­می­شوند که یک ساختار حفاری رایج مورد استفاده برای ایجاد قطعات کار دایروی یا منحنی است.

در ریزحفاری، نوک مته به قطعه نگهدارنده یا محور مته متصل می­شود که بین لایه­ های الماس  قرار می­گیرد. مته به گونه­ ای طراحی ­می­شود که متمرکز بر محوری باشد که نزدیک به محور مته قرار دارد تا احتمال ارتعاش، کاهش یابد. یک تسمه محرک از محور حفاری به یک موتور خارجی هدایت می­شود و فشاری ایجاد می­کند که محور مته را در مقابل لایه ­های الماس نگه می­دارد. در برخی موارد، یک حسگر برای اندازه ­گیری نیروی حفاری و فرسایش نوک مته در نظر گرفته می­شود.

برای خواندن مطالب بیشتر در این زمینه میتوانید مقاله انواع مختلف عايق‌بندی كردن را مطالعه کنید.

همچنین لطفا مارا در شبکه اجنماعی لینکدین دنبال کنید.

میتوانید برای اطلاع از مطالب روز اتوماسیون صنعتی بیشتر در خبرنامه ماهم عضو شوید

این مقاله چطور بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید