اینترنت اشیا صنعتی
میانگین امتیاز این مقاله: 0 از 5
( تاکنون 0 نفر امتیاز داده‌اند )

اینترنت اشیا می‌تواند به صنعت و تولید کمک کند تا بهره‌وری و شخصی‌سازی را بهبود بخشد.

اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا روش دیگری برای توصیف بهتر انقلاب صنعتی چهارم بوده و شامل دیجیتال سازی فرآیند‌های تولید، تبادل داده‌ها و اتوماسیون است.

حتما بخوانید: اینترنت اشیا صنعتی چیست؟ چه کاربردی دارد و چطور کار می کند؟

اینترنت اشیا به شکلی گسترده بر پایه شبکه‌ای از تولیدکنندگان اعم از کارخانه‌ها و غیره، بنا شده است. که در آن از تکنولوژی مدرن برای تولید کارآمد و مقرون به صرفه محصولات محلی، حتی در مقیاس‌های کوچک استفاده می‌شود. این شکل از تولید متمرکز شده، از همگرایی سه‌ دسته از نوآوری‌های تکنولوژیکی ناشی می‌شود و در کل فرصت‌های زیادی را برای صنعت تولید بوجود می‌آورد.

مراکز بسته‌بندی و دیجیتال‌سازی توزیع

آمازون، نوع نگاه دنیا به فرایند خرید را تغییر داده و این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا دسترسی خود را گسترش دهند. کاربران می‌توانند به‌سرعت محصولات بسیار خاصی را پیدا کنند که ممکن است به‌صورت محلی در دسترس نباشند و هم‌چنین مشتریان با سرعت بیشتر و قیمت‌های کاملا رقابتی بتوانند این محصولات را دریافت کنند.

این دیجیتال‌سازی در توزیع که سبب شده تا آمازون به عنوان یک پلتفرم کاربردی و دیجیتال شناخته شود، عامل این سرعت دسترسی به کالاها می‌باشد. به‌همین ترتیب، آمازون هم‌چنان به افزایش مراکز بسته‌بندی خود ادامه داده و راحتی بی‌سابقه‌ای را در خرید محصولات ارائه می‌کند.

کاربران نیز اغلب می‌توانند محصولات را در عرض دو روز و گاها در عرض چند ساعت پس از خرید دریافت کنند.

این مدل و تکنولوژی کسب وکار، تولیدکنندگان را قادر می‌سازد تا محصولات خود را به سرعت و بدون نیاز به این‌که از خرده فروشی‌های سنتی و سایر کانال‌های مشابه عبور کنند، ارسال نمایند.

به دلیل امکانات توزیع محلی و به خاطر اهمیت صرفه‌جویی در هزینه، ایده مقیاس محصول به‌سرعت اهمیت خود را از دست می‌دهد زیرا تولیدکنندگان هم اکنون می‌توانند به راحتی بسته‌های کوچک را با قیمتی مناسب به محل ارسال کنند.

رباتیک و چاپ سه بعدی (3D)

رباتیک در صنعت تولید به اتوماسیون کمک کرده و چاپ 3D نحوه نگاه ما به ایجاد محصولات را تغییر داده است. از آن‌جا که چاپ 3D امکان سفارشی‌سازی سریع و مقرون به‌صرفه محصولات را فراهم می‌کند، فرصت‌های زیادی را برای مدل‌های کسب و کار ارائه می‌کند که زمانی هزینه‌های آن بسیار گران بوده است.

پلتفرم‌های تولید

پلتفرم‌های تولید، روش‌های جدید تولید را دراختیار ما می‌گذارند که بسیار سریع‌تر و کارآمدتر از روش‌های سنتی برای دسترسی به اینترنت اشیا است.

همان‌طور که رسانه‌های اجتماعی چهره اجتماعی‌سازی و ارتباطات را تغییر می‌دهد، پلتفرم‌های تولید نیز چهره تولید و محصولات اینترنت اشیا را به‌ شدت تغییر می‌دهند.

نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی این امکان را برای کارآفرینان کوچک فراهم می‌کند تا به‌سرعت محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه کنند و مشتریان نیز محصول مورد نظر خود را به‌راحتی و مستقیما از تولیدکننده سفارش دهند.

چگونه اینترنت اشیا فرآیند تولید را تغییر می‌دهد؟

اینترنت اشیا صنعتی
حضور اینترنت اشیا در صنایع تولیدی

اینترنت اشیا می‌تواند به‌عنوان تقویت‌کننده‌ای عمل کند که فرآیند تولید در ابتدای رشد خود به آن نیاز دارد.

این توانایی طراحی سریع، تولید و تحویل مستقیم کالا نیز نحوه تعامل تولیدکنندگان داخلی با خارجی را تغییر خواهد داد. زمانی سفارش دسته‌های بزرگی از محصول از کشور دیگری مانند چین صورت می‌گرفت و دو ماه طول می‌کشید تا کالا به داخل کشور برسد. این زمان در شرایط استفاده از اینترنت اشیا بسیار کمتر شده است.

این مقاله چطور بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید