میانگین امتیاز این مقاله: 0 از 5
( تاکنون 0 نفر امتیاز داده‌اند )

بايد بگوييم كه نظارت بر پيشرفت فناوری های مستقلي هم‌چون اينترنت اشيا، 5G و بلاك‌چين، هيجان‌انگيز بوده است. اين سه فناوری مهم مي‌توانند آينده انسان‌ها و اينترنت را رقم بزنند؛ به نظر مي‌رسد كه الگوريتم‌ها در غالب آنها به كار گرفته شده‌اند.

بنابراين صحبت كردن در مورد تاثير اينترنت اشيا و 5G بر روي بلاك‌چين دشوار خواهد بود. زيرا هر سه فناوری به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه از يكديگر تاثير مي‌پذيرند. اگر هر سه فناوری را ادغام كنيم، چه فرصت‌هاي جديدي حاصل خواهد شد؟

فناوری 5G

شايد بتوان از آن به عنوان بزرگ‌ترين موج فناوری ياد كرد كه در حال در برگرفتن دنيا است؛ 5G آخرين فناوری مربوط به شبكه‌هاي تلفن‌همراه است.

متخصصين و مردم، مدت زمان زيادي را در انتظار اين فناوري بوده‌اند اما امروزه برخي از شركت‌ها، اقدام به گردآوري تمهيدات موردنياز كرده‌اند. به عنوان مثال شركت ورايزن[Verizon] ادعا مي‌كند كه 19 شهر آمريكا در پوشش كامل 5G قرار دارند؛ اين شركت بيان مي‌كند كه اين عدد افزايش خواهد يافت.

فوايد اصلي فناوری 5G واضح است. اگر تكامل نسل چهارم در دراز مدت به خوبي انجام شد، در اين صورت 5G مي‌تواند عملكرد بهتري داشته باشد:

5G به عنوان جديدترين شبكه تلفن‌همراه شناخته مي‌شود كه مي‌تواند داده‌ها را با سرعت فوق‌العاده 10 گيگابايت بر ثانيه، منتقل كند؛ در حالي كه 4G مي‌توانست تنها 100 مگابايت داده را در ثانيه، منتقل كند.

اين فناوری مزايايي هم‌چون اينترنت پرسرعت‌تر، تاخير كمتر و اتصالات داخلي بهتر را دارا است (اين فناوری مي‌تواند به صورت آني به دستگاه‌هاي بيشتري وصل شود).

IOT (اينترنت اشيا)

فناوری IOT به اشياي فيزيكي اجازه مي‌دهد تا به اينترنت وصل شوند و از طريق الگوريتم‌ها، اقدام به ارسال داده‌ها كنند؛ در اين صورت اين دستگاه‌ها مي‌توانند مزيت‌هاي بيشتري را براي كاربران فراهم كنند. امروزه در دنيا از دستگاه‌هاي هوشمند متفاوتي همانند تلويزيون‌ها، لوازم منزل، جاروبرقي‌ها و … استفاده مي‌شود.

امروزه خانه‌هاي هوشمندي وجود دارند كه به صورت كامل بر اساس الگوريتم‌ها، فعاليت مي‌كنند. موسسه فرانهوفر[Fraunhofer Institute]تخمين زده است كه خانه‌هاي هوشمند مي‌توانند 40 درصد در هزينه‌هاي گاز صرفه‌جويي كنند؛

از اين مزيت مي‌توان در صنعت نيز استفاده كرد. به علاوه ايده‌هاي شهر هوشمند نيز ديگر دور از واقعيت نيست. شركت مك كينزي تخمين زده است كه در شهرهاي هوشمند شاهد افزايش 15 الي 20 درصدي در حمل‌ونقل خواهيم بود.

دستگاه های هوشمند

همانطور كه قبلا اشاره كرديم، فناوري 5G مي‌تواند روياي اين شهرها و خانه‌هاي هوشمند را عملي كند؛ به علاوه به مرور زمان، دستگاه‌هاي بيشتري از مزاياي اين فناوري، بهره‌مند خواهند شد.

در ابتدا دستگاه‌هاي هوشمند پشرفت چنداني نداشتند، اما با آمدن اينترنت اشيا، آنها در مسير صعودي تكامل قرار گرفتند. زيرا با استفاده از اين فناوری مي‌توانيم به راحتي از آنها استفاده كنيم؛ به مرور افراد بيشتري از اين فناوري براي كنترل دستگاه‌هاي هوشمند خود استفاده خواهند كرد. دنيا به نقطه‌اي رسيده است كه به نظر مي‌رسد انسان بدون دسترسي به اينترنت، نمي‌تواند زندگي كند. در سال 2016 سازمان ملل بيان كرد كه دسترسي به اينترنت يكي از حقوق بشر است.

با اينكه به نظر مي‌رسد تركيب فناوريی هاي 5G و IOT سودمند خواهد بود؛ با اين حال برخي مسائل قانوني در حوزه‌هاي حريم‌شخصي و امنيت وجود دارد كه بايد بررسي شوند. دقيقا به همين علت است كه از فناوری بلاك چين استفاده خواهيم كرد.

بلاك‌چين

امروزه بسياري از مردم از ارزهاي ديجيتال همانند بيت‌كوين، اتريوم، سوئيس كوين، لايت‌كوين و … مطلع هستند. اما تنها عده محدودي از دانش پايه‌گذار آنها مطلع هستند: بلاك چين يك زيرساخت غيرمتمركز با ارتباطات فرد به فرد است كه در آن داده‌ها در بلوك‌ها ذخيره مي‌شوند؛ اين بلوك‌ها به صورت زنجيروار با يكديگر در ارتباط هستند؛ همين موضوع باعث شده است كه اين فناوري بلاك‌چين نام بگيرد.

ماهيت غيرمتمركز بلاك‌چين به معناي اين است كه احتمال بروز مسائل امنيتي در آن، حداقل است. سطح بالاي رمزنگاري در اين فناوري مي‌تواند آن را در برابر هك كردن مقاوم كند. همين موضوع باعث شده است كه استفاده از ارزهاي ديجيتال در تبادلات و پرداخت‌ها، به عنوان يك روش ايمن شناخته شود.

تركيبIOT و 5G داراي پتانسيل بالايي است. فناوري 5G مي‌تواند اتصال مورد نياز براي دستگاه‌هاي IOT و تبادلات را فراهم كند؛ در حالي كه بلاك‌چين بخش امنيت شبكه را تامين مي‌كند و از داده‌هاي تبادلات كاربران، محافظت خواهد كرد.

اینترنت مهارت ها

با به كارگيري بلاك چين در اينترنت مهارت‌هاinternet of skills]، شاهد رشد سريع اين حوزه خواهيم بود. در اوايل امسال، يك دكتر چيني با استفاده از فناوري 5G اقدام به اولين جراحي راه دور بر روي مغز كرد؛

اين دكتر مايل‌ها از محل جراحي دور بود و جراحي توسط ربات‌ها انجام مي‌شد. ما انتظار داريم كه به مرور اتفاقات مشابه بيشتري رخ دهند كه باعث مي‌شود سلامت جوامع جهاني انساني، افزايش يابد. مشخص است كه امنيت در اين بخش از اهميت بالايي برخوردار است؛ بنابراين بايد از بلاك‌چين در حوزه
درمان استفاده كنيم تا بتوانيم فرآيندهاي درماني راه دور را با امنيت بيشتري اجرا كنيم.

با توجه به اينكه فناوري 5G مي‌تواند به دستگاه‌هاي بيشتري متصل شود، بنابراين بلاك‌چين بايد داده‌هاي بسياري بيشتري را پردازش كند. اين حجم عظيم از داده‌ها نشان مي‌دهد كه بايد به سمت جهاني‌سازي اين فناوري برويم.

بنابراين با توجه به اينكه بلاك‌چين بايد حجم وسيعي از داده‌ها را پردازش كند، احتمالا با مشكلات مقياس‌پذيري روبرو خواهد شد.

در اين فناوري داده‌ها درون بلوك‌هاي ذخيره مي‌شوند كه اين بلوك‌ها توسط زنجيره‌هايي به يكديگر متصل شده‌اند. در حال حاضر ساختن هر بلوك تقريبا ده دقيقه طول مي‌كشد؛

حال تصوير كنيد كه در آينده هر بلوك در چه زماني ساخته خواهد شد؟ بنابراين زماني كه فرآيندها و داده‌هاي بيشتري داريم، چه اتفاقاتي خواهند افتاد؟ نتيجه اين امر افزايش ابعاد بلوك و در نتيجه افزايش زمان پاسخ‌دهي خواهد بود.

نتيجة تمامي مطالب بالا به اين صورت خواهد بود: با اينكه فناوري 5G مي‌تواند سرعت مورد نياز براي دستگاه‌هايIOT را فراهم كند؛ اما به كارگيري بلاك‌چين در اين حوزه مي‌تواند منجر به كاهش سرعت پردازش داده‌ها و تبادلات بشود.

خلاصه

در نتيجه بايد بگوييم كه فناوري‌های 5G، اينترنت اشيا و بلاك‌چين بر روي يكديگر تاثيرگذار هستند و براي جهاني شدن به يكديگر نياز دارند. امروزه نمي‌توان پيشرفت فناوري‌های 5G و اينترنت اشيا را متوقف كرد؛

بنابراين بايد اميدوار باشيم كه متخصصين و توسعه دهندگان بتوانند راه‌حلي براي مشكل مقياس‌پذيري بلاك‌چين فراهم كنند؛ در اين صورت مي‌توان اين سه فناوري را تركيب كرد تا به پتانسيل كلي آنها دست يافت.

برای خواندن مطالب بیشتر در این زمینه میتوانید مقالات شبکه 5G برای هر کارخانه: حضور منحصر به فرد زیمنس در رویداد امسال و

پیش‌بینی فناوری‌ها در سال 2021: چگونه روند ارتباطات و IoT صنعت را شکل خواهند داد؟ را مطالعه کنید.

این مقاله چطور بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید