میانگین امتیاز این مقاله: 0 از 5
( تاکنون 0 نفر امتیاز داده‌اند )

اين بخش از مطالب توماس توسط شركت سيستم‌هاي نيل[Neal Systems]حمايت مي‌شود؛ اين شركت يكي از مهياكنندگان تجهيزات و حمايت‌هاي فني براي كارخانه‌ها و فرآيند‌هاي خودكارسازي در آنها است.

سلام. در گزارش اين هفتة توماس مي‌خواهيم به فعاليت‌هاي منبع‌يابي در سيستم‌هاي نظارتي و گردآوري داده بپردازيم كه توسط كاربران صورت گرفته است. اين سيستم‌ها غالبا با نام مخفف آنها (يعني اسكادا[SCADA]) شناخته مي‌شوند؛ داده‌هاي ما نشان مي‌دهد كه در دوازده هفته گذشته، فعاليت‌هاي  منبع يابي در حوزه اين سيستم‌ها افزايش چشم‌گيري داشته است و 20 درصد بيشتر از ميانگين تاريخي خود شده است. به علاوه اين فعاليت‌ها به صورت سالانه 14 درصد رشد مي‌كنند. داده‌هاي خريداران شركت ما نشان مي‌دهد كه سه صنعت بزرگ و مشتاق در اين حوزه شامل خدمات عمومي، ساخت‌وساز و توليدي‌ها هستند. 

حتما بخوانید: سیستم های اسکادا (راهنمای جامع)

 

سيستم‌هاي اسكادا به عنوان سيستم‌هاي كنترل صنعتي محسوب مي‌شوند كه در بازه وسيعي از صنايع براي نظارت، كنترل و جمع‌آوري داده از بخش‌هاي پراكنده شده در نقاط مختلف، به كار مي‌روند. به عنوان مثال در صنايع ارائه دهنده خدمات عمومي از يك سيستم اسكادا براي شناسايي معيارهايي هم‌چون ولتاژ‌هاي خطوط، ميزان جريان، نظارت بر برق‌شكن‌هاي مدار و روشن/خاموش كردن بخش خاصي از مدار استفاده كرد. در صنعت توليد، سيستم‌هاي اسكادا از دهه 1960 استفاده شده‌اند؛ در اين شرايط فناوري حالت جامد به جمع‌آوري اطلاعات و نظارت بر فرآيندهاي انجام شده در سطح كارخانه كمك كرد. با اين حال فناوري راه زيادي را تاكنون پيموده است.

امروزه سيستم‌هاي اسكاداي نسل چهارم بسيار پيشرفت كرده‌اند و از اينترنت اشيا بهره گرفته‌اند تا بتوانند به سادگي فرآيندها را نظارت و كنترل كنند. توليدكنندگان از سيستم‌هاي اسكادا و اينترنت اشيا استفاده مي‌كنند تا اطلاعات زيادي را جمع‌آوري، پردازش و ذخيره كند؛ به علاوه اين فناوري‌ها باعث شده است كه قابليت‌هاي مخفي در صنعت نمايان شوند. اين شرايط براي شركت‌ها توانمندي‌هاي جديدي را در حوزه‌هايي هم‌چون تحليل تجويزي، تحليل پيش‌گويانه، افزايش بازدهي، افزايش توليد، كاهش هزينه‌هاي عملياتي و تصميم‌گيري يكپارچه، مهيا كرده است. برخي از محققان به دنبال پاسخ اين سوال هستند: آيا اينترنت اشيا در صنعت مي‌تواند جايگزين سيستم‌هاي اسكادا شود؟ با اين حال اين پرس‌وجو به معناي تصديق اين موضوع نيست: اينترنت اشيا در صنعت تنها توانسته است كه سيستم‌هاي اسكادا را به سطح جديدي برساند و آنها را پيشرفت دهد، به گونه‌اي كه آنها تبديل به يكي از ابزارهاي حياتي در موج چهارم صنعت شده‌اند. فعاليت‌هاي منبع‌يابي همانند سيستم‌هاي اسكادا، در حوزه حسگرها نيز شاهد افزايش 20 درصدي بوده است.

اگر بخواهيم از مبحث سيستم‌هاي اسكادا جدا شويم، مي‌توانيد به 10 محصول صنعتي و خدمات برتر نگاه كنيد كه در ادامه آورده شده‌اند:

1. استيل

2. برد مدار چاپي

3. محصول‌هاي غذايي

4. كارتن‌هاي چين‌دار شده

5. تزريق پلاستيك‌هاي ذوب شده

6. دستگاه‌هاي CNC

7. پيمانكاران توليدي

8. پلاستيك‌ها

9. پيمانكاران نساجي

10. مواد شيميايي


 

این مقاله چطور بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید