Industry 4.0 and the VR Revolution
میانگین امتیاز این مقاله: 0 از 5
( تاکنون 0 نفر امتیاز داده‌اند )

صنعت در حال تكامل يافتن است. ما وارد موج چهارم صنعت شده‌ايم؛ در اين موج سازو‌كارها، رايانه‌ها و ربات‌ها به كمك صنايع مختلف آمده‌اند و آنها را منقلب كرده‌اند و موجودي جديد از آنها ساخته‌اند. امروزه سيستم‌هاي واقعيت مجازي در راستاي برآورده كردن نيازهاي مديران و تحليل‌گران به كار مي‌روند، در حالي كه آنها در گذشته نمي‌دانستند كه اينگونه نيازها در صنايع آنها وجود دارند. با تغيير شرايط جهان، شركت‌ها بايد فناوري‌هاي انقلابي را در آغوش بگيرند و يا ريسك عقب ماندن در رقابت با ديگر شركت‌ها را قبول كنند.

بيشتر از يك شعار

بر اساس تاريخ، تا كنون سه موج صنعتي شاخص داشته‌ايم؛ به علاوه دنياي توليد در آستانة موج چهارم قرار دارد. غالب افراد در مورد موج اول صنعت در دوره ابتدايي آموزش ديده‌اند؛ موج اول در اواسط قرن هجدهم رخ داده است. در اولين موج صنعتي كارآفرينان اقدام به توسعة ابزارهاي مكانيكي كردند و از آنها در راستاي توليد محصولات، كاهش هزينه توليد و افزايش دسترسي به محصولات خاص استفاده كردند. موج دوم صنعتي در اوايل قرن بيستم (در سال‌هاي 1870 الي 1914) اتفاق افتاد؛ در اين بازه زماني توليد انبوه تبديل به نگراني اول صنايع شده بود. شركت‌ها در تلاش براي ساده‌سازي توليد محصولات بودند، به علاوه آنها روش‌هاي جديدي يافتند تا بتوانند فناوري‌هاي مدرن را با يكديگر تركيب كنند. در واقع خطوط مونتاژ مربوط به اين موج است. ظهور رشته رباتيك، پيام‌آور موج سوم صنعت بود؛ در واقع ماشين‌ها توسط رايانه‌هاي هدايت مي‌شدند و مي‌توانستند سطح جديدي از دقت و ظريف‌كاري را ارائه كنند. موج چهارم صنعت همانند موج دوم صنعت در تلاش بود كه فناوري‌هاي موجود را تركيب كند و از حضور هم‌زمان آنها بيشترين بهره را ببرد. رايانه‌ها به صورت چشم‌گيري بهبود يافتند؛ در دهه 1960 از رايانه‌ها براي كنترل ابزارهاي مكانيكي استفاده شد؛ در اين بازه زماني اصطلاحاتي هم‌چون كارخانه‌هاي هوشمند و سنتي ظهور كرد، اين اصطلاحات به منظور جداسازي شركت‌هاي سازگار شده با فناوري، از ديگر شركت‌ها، استفاده شد. شركت‌هاي سازگار شده با فناوري توانستند كه از خطوط توليد خود با بازدهي بيشتري بهره بگيرند.

واقعيت مجازي، نتايج قابل لمس

در اين بازة زماني بود كه پديده واقعيت مجازي پا به عرصة صنعت گذاشت. انسان‌ها از گذشته آرزو داشتند كه بتوانند در يك فضاي مجازي اقدام به تعامل با اجسامي كنند كه در دنياي واقعي آنها را مي‌بينند. شركت‌هاي بازي‌سازي توانستند سيستم‌هاي واقعيت مجازي را براي اهداف سرگرمي ايجاد كنند؛ اما امروزه سيستم‌هاي واقعيت مجازي و واقعيت افزوده[augmented reality]توانسته‌اند كه خود را در دنياي توليد مطرح كنند.

سيستم‌هاي واقعيت مجازي توانستند كه موقعيت مستحكمي در بخش آموزش صنعتي براي خود ايجاد كنند. در واقع امروز آموزش كاركنان نيازي به تعامل در دنياي واقعي ندارد؛ به علاوه اين روش باعث كاهش خطر مصدوميت كاركنان، كاهش آسيب ديدگي دستگاه‌ها، جلوگيري از هدررفتن منابع و جلوگيري از وقفه در كلاس‌هاي آموزش خواهد شد. به علاوه اعضاي هيئت مديره شركت‌ها و مشتريان مي‌توانند به صورت مجازي اقدام به بازديد از بخش‌هاي مختلف كارخانه كنند و يا با محصولات به صورت مستقيم تعامل داشته باشند؛ به علاوه اين روش مي‌تواند همكاري را در سرتاسر جهان ميسر كند.

فناوري واقعيت مجازي مي‌تواند بهره‌گيري از هر دستگاه را به بيشينه ميزان خود برساند. براي اينكه مانع خرابي دستگاه‌ها شويم، كاربران مي‌توانند دستگاه‌هاي مختلف را بررسي كنند و تنظيمات لازم را به صورت مجازي انجام دهند؛ به علاوه كاربران مي‌توانند مشكلاتي را بيابند كه در دستورالعمل‌هاي كتبي به آنها اشاره نشده است. تمامي شركت‌ها مي‌توانند با استفاده از فناوري واقعيت مجازي اقدام به ايجاد تاسيسات جديد كنند و يا ساختار كنوني كارخانه را تغيير دهند؛ در واقع مي‌توان محل دستگاه‌ها، ديوارها و پنجره‌ها را در فضاي مجازي تغيير داد.

ايده‌هايي كه تبديل به واقعيت مي‌شوند

صنايع و شركت‌هاي بسياري اقدام به بهره‌گيري از دنياي مجازي كرده‌اند؛ در اين فرآيند آنها دريافتند كه مزاياي فناوري واقعيت مجازي، بي‌نهايت است. به عنوان مثال بسياري از شركت‌ها دريافتند كه سيستم‌هاي واقعيت افزوده و فضاهاي تعاملي واقعيت مجازي به مشتريان و كاركنان اجازه مي‌دهند تا تعامل موثري با شركت داشته باشند. در ادامه مي‌خواهيم روش‌هاي مبتكرانه‌اي را بيان كنيم كه شركت‌هاي مختلف از واقعيت مجازي بهره گرفته‌اند:

  • واقعيت افزوده مي‌تواند سيستم عروقي بيمار را شبيه‌سازي كند؛
  • تصويركردن آني بخش‌هاي صدمه‌ديده در حين نصب تجهيزات مختلف؛
  • بازديد و بررسي ويژگي‌هاي مجازي يا فيزيكي؛
  • ايجاد طراحي‌ها و توليد نمونه‌هاي اوليه در فضاي مجازي؛
  • تعامل با واقعيت مجازي/واقعيت افزوده(AR/VR ) كه به نمايندگان شركت اجازه مي‌دهد تا شركت را از ديد مشتريان ببينند.

سيستم‌هاي واقعيت مجازي با تاثيرگذاري بر روي جنبه‌هاي مختلف صنعتي‌سازي (شامل طيف: ايجاد نمونه‌هاي اوليه الي نگهداري از تجهيزات) مي‌توانند مزاياي مختلفي را براي صنايع فراهم كنند و به صورت مداوم مزاياي خود را ارائه كنند.

دنياي مجازي در حال تبديل شدن به واقعيت

شركت‌هاي تكنولوژي در تلاش هستند كه سيستم‌هاي واقعيت مجازي كاربردي‌تري ايجاد كنند؛ به علاوه آنها در تلاش هستند كه سيستم‌هايي ايجاد كنند كه استفاده از آنها آسان‌تر باشد. در همين حين محيط‌هاي صنعتي به عنوان محيطي مناسب براي پياده‌سازي آنها به شما مي‌روند. ابزارهاي دنياي مجازي طيف وسيعي از مزاياي مختلف را فراهم مي‌كنند: توانايي ايجاد تغيير در سطح كارخانه، همكاري از راه دور و تعامل در سطوح جديد. شركت‌ها بايد از اين مزايا استفاده كنند و يا اينكه خطر فراموش شدن را قبول كنند.


این مقاله چطور بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید