میانگین امتیاز این مقاله: 0 از 5
( تاکنون 0 نفر امتیاز داده‌اند )

چکیده: تعریف دوباره ی ربات ها. تمرکز بیش از حد بر روی ربات های شبیه به انسان از تعریف اشتباه اهداف در این زمینه ناشی می شود. یک ربات در واقع یک ماشین خود گردان دارای مقیاس و اندازه های مختلف است که به منظور انجام پردازش سریع داده ها و ارتباط سریع، با مدارهای سنجشی، Active RFID ، RF، صوت و آوا، لیزر و تکنولوژی های برقی و قدرتی تلفیق شده است. طراحان و معمارانی که این نوع ربات ها را عرضه می کنند، انقلابی در مکانیزه کردن و اتوماسیون صنعتی به پا می کنند.

به محض اینکه تولید کنندگان انگیزه ی تجاری برای به کارگیری ربات ها کسب می کنند، مهندسان با چالش طراحی سیستم ها از طریق تکنولوژی رباتی بسیار پیچیده و در حال رشد امروزی مواجه می شوند.

تعریف دوباره ی ربات ها

تمرکز بیش از حد بر روی ربات های شبیه به انسان از تعریف اشتباه اهداف در این زمینه ناشی می شود. یک ربات در واقع یک ماشین خود گردان دارای مقیاس و اندازه های مختلف است که به منظور انجام پردازش سریع داده ها و ارتباط سریع، با مدارهای سنجشی، RFID فعال، RF، صوت و آوا، لیزر و تکنولوژی های برقی و قدرتی تلفیق شده است. طراحان و معمارانی که این نوع ربات ها را عرضه می کنند، انقلابی در مکانیزه کردن صنعتی به پا می کنند.

با قوانین فیزیک مقابله نکنید

انتظارات خود را با آنچه ربات واقعا قادر به انجام دادن است، تطابق دهید.

اول ایمنی

safety in robotics

به مهمترین جنبه از دیدگاه اپراتور ربات نیز توجه کنید. یعنی توجه خود را به منطقه ای که اپراتور به آن دسترسی ندارد اما ربات کاملا در آنجا آزادی عمل دارد معطوف کنید. مطمئن شوید همه ی ورودی های ربات دارای قفل های درونی ایمنی و پرده های سبک(در صورت نیاز) باشند و حتما ربات را از وجود این دستگاه های ایمنی آگاه کنید تا بتواند وظیفه اش را بهتر انجام دهد. وقتی نوبت به طراحی( لایه های الکتریکی و مکانیکی) و برنامه نویسی ربات می رسد، همیشه ایمنی را در بالاترین اولویت کار خود قرار دهید. این جنبه از تمام کد ها و موارد اساسی و پایه که برای ربات در نظر می گیرید هم مهم تر است.

پیچیدگی می تواند یک مانع باشد.

complicated Robots

در هنگام پیاده سازی و ساخت ربات ها، مهندسان باید از مقیاس پذیر بودن سیستم، عدم انجام اعمال دارای ریسک و خطر ایمنی و امنیتی و مدیریت انرژی توسط خود ربات اطمینان حاصل کنند.سیستم رباتیک باید در همه ی سطوح و مراحل، پرسنلی با دسترسی به داده های پیشبینی و تشخیص داشته باشد، درست مانند سیستم های مکانیزه ی مجزا و پردازشی که داده های عملکرد را ایجاد می کنند. متاسفانه، پیچیدگی فرآیند طراحی گاهی ممکن است برای دستیابی به اهداف مورد انتظار از ربات مانند صرفه جویی در هزینه و افزایش کارایی ، یک مانع محسوب شود.

نکاتی برای یکپارچگی رباتیک

هدفتان خواه هماهنگی و یکپارچگی رباتیک ها با تجهیزات موجود باشد خواه مقیاس گذاری  کنترل و پایگاه اطلاعاتتان برای تطابق و هماهنگی با ربات ها، در زیر چند نکته ی کلی برای ۳ بخش اصلی این اهداف وجود دارند :

از یک پایگاه کنترلی که بتواند بدون توجه به اندازه و پیچیدگی برای تناسب با رنج وسیعی از کاربردهای رباتیکی مقیاس گذاری شود استفاده کنید.

از آنجایی که این روش حرکت شناسی کنترل ربات را با کنترل کننده ی ماشین ادغام می کند، باعث ایجاد بالاترین سطح هماهنگی می شود. همه ی تنظیمات و پیکربندی ها، برنامه نویسی، حرکت شناسی ها، عیب یابی و عملیات ها در داخل یک پایگاه کنترلی انجام می شوند که این پایگاه به کاهش هزینه های مهندسی، آموزشی، نگهداری و تجهیزات کلی ماشینی کمک می کند.

از یک تکنولوژی شبکه و محیط کنترلی و تجسمی مرسوم استفاده کنید.

یک رویکرد شبکه ای، سیستم کنترل ربات را باسیستم کنترل ماشین یکپارچه و هماهنگ می کند. این رویکرد مقرون به صرفه ترین راه حل برای هماهنگی و یکپارچگی سریع رباتیک ها با کاربرد و استفاده های موجود فعلی می باشد. این رویکرد برای کنترل کننده ی ماشین، دسترسی به سیستم کنترل ربات و همچنین امکانات عیب شناسی، قفل های داخلی مکانیزه ی ضروری، عیب یابی، هشدار و گزارش دهی را فراهم می کند.

از یک سیستم کنترل اختصاصی به جای استفاده از کنترل کننده ها و سیستم های مجزا بهره ببرید.

این رویکرد ادغام شده با هماهنگی و یکپارچگی رباتیک ها، ربات را مستقیما با کالبد پایگاه کنترلی درگیر می کند. این رویکرد کنترل ماشین و ربات را مجزا می کند، اما از آنجایی که جعبه های کنترلی کمتری بر روی یک ماشین قرار دارند، به کاهش فراوان تجهیزات ماشینی( تا ۵۰ درصد) کمک می کند.

درک واضح از ابزار

بسیار مهم است که یک درک مفهومی و واضح از نوع عمل کننده ی نهایی برای کاربرد مورد نیازتان داشته باشید تا تجهیز کردن و ابزار ها به بخش های تولیدی صحیح آسیبی وارد نکنند. انتخاب یک عمل کننده ی نهایی مناسب و خوب همچنین برای حداقل کردن زمان آموزش برنامه ی نهایی ( یعنی اطمینان حاصل کردن از وضوح و درک مناسب برای انجام وظیفه ی ربات با حداکثر سرعت) کمک بزرگی محسوب می شود.

برنامه ریزی برای نگهداری

برای ربات های بزرگ حتما نکات حفظ و نگهداری را در گستره و دامنه ی اولیه ی پروژه به کار ببرید. برای مثال طراحی یک بالابر ریلی در ابتدای پروژه نسبت به آخر پروژه،  بسیار مقرون به صرفه تر است و نصب آن نیز آسان تر است. نصب یک بالابر در حین اجرای پروژه به زمان بندی، توقف ماشین هاو … نیاز دارد. اما نصب یک بالابر در طول مرحله ی نگهداری اضطراری هیچگاه اتفاق نمی افتد، و چنین مواردی معمولا به طور موقت، کمیاب و بسیار سریع اتفاق می افتند.

بازخورد سریع به دست آورید.

سعی کنید هر چه زودتر یک شبیه سازی انجام دهید و آن را به نیروی کار درگیر در فرآیند نشان دهید تا بازخورد آنها را در مشکلات عملکردی احتمالی مشاهده کنید. ممکن است بفهمید که در انجام فرآیند موجود نکاتی هست که از نظر باز مانده اند و این که شاید یک مدیریت مجدد کوچک لازم باشد.

دسته بندی بر اساس سایز محصول

در یک سیستم نصب سریع و دقیق رباتیک برای بسته بندی با قالب های شکل گرفته با گرما، به منظور به دست آوردن بسته و قالب های با سایزهای متفاوت، بهتر است از قالب های ساکشن دسته بندی شده که می توانند مجزا شده یا خاموش و روشن شوند استفاده کنید.

تغییر و تحولات الکترونیکی

سفارشی سازی تنها بخش کوچکی از یک خط تولید عادی است، اما قابلیت ایجاد تغییر و تحولات الکترونیکی بین فرمت ها با یک مجموعه تجهیزات کوچک، فرآیند سفارشی سازی را تسهیل می کند.

کدهای خطا

وقتی در حال برنامه نویسی یک ربات هستید، کدهای بسیاری درگیر هستند. اگر کدهای خطای مخصوص به خودتان را در برنامه ایجاد کنید، تشحیص اینکه در کجای برنامه نویسی خطا رخ داده و تشخیص مشکل آسان تر می شود. اگر یک مشکل جدید رخ داده است، آن را به لیست برنامه های خطای خود اضافه کنید.

تسلط سریع تر

برای یک بخش رباتیک، یک نقطه ی مبنای مختصات شبکه طراحی کنید. وجود یک نقطه ی مبنای مختصات شبکه خارج از محیط کاری معمول( اما هنوز هم داخل چارچوب کاری ربات) باعث تسلط سریع بر کار یا نگهداری و مراقبت از ربات می شود. این امر تنها برای تعداد کمی از کاربران ربات ها که تجربه ی زیادی در کار با ربات ندارند، بسیار مهم و حیاتی است. بررسی و مشاهده ی نحوه ی عملکرد اتصالات و مفصل های ربات ممکن است دقیق نباشد و وجود یک ابزار مستقل برای ایجاد سیستم تعیین مختصات، واقعا باعث صرفه جویی در زمان می شود.

این مقاله چطور بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید