میانگین امتیاز این مقاله: 0 از 5
( تاکنون 0 نفر امتیاز داده‌اند )

اتوماسیون صنعتی (Industrial Automation) تاثیرات فراوانی در دنیای تولیدات صنعتی گذاشته است. این تاثیرات را به وضوح می‌توان در کیفیت اجناس تولید شده در طول سالهای گذشته مشاهده کرد، که بهبود اتوماسیون صنعتی یکی از دلایل اصلی این افزایش کیفیت و بهره‌وری بوده است.

پنج دلیل اصلی این افزایش کیفیت عبارت است از:

  • حذف خطای انسانی
  • بهبود استحکام و ثبات
  • بهبود دقت
  • ایجاد ظرفیت برای تولید کالاهای پیچیده‌تر
  • شناسایی خطاها

 در ادامه به توضیح هر یک از این دلایل می‌پردازیم.

حذف خطای انسانی

خطای انسانی

 

انسانها به طور ذاتی ناکامل هستند و در نتیجه آنچه را که می‌سازیم نیز ناقص خواهد بود. اشتباهات به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند. اگر شخصی برای چند لحظه حواسش پرت شود، ممکن است چیزی لیز بخورد، تمرکزش را از دست دهد یا به سادگی کاری را به اشتباه انجام دهد.

همچنین انسانها به دلیل محدودیتهای فیزیکی مانند کاهش توان و انرژی دچار کمبود و نقصان هستند. سیستمهای اتوماسیون صنعتی امکان بروز خطاهای مبتنی بر محدودیتهای انسانی را از بین می‌برند. این سیستمها هرگز پریشان یا خسته نمی‌شوند و اشتباه نمی‌کنند.

بهبود استحکام و ثبات

به طور مشابه اتوماسیون صنعتی سبب استحکام و ثبات می‌شود. هر برنامه در یک فرآیند صنعتی به صورت تئوری، در هر مرتبه اجرا یک کار ثابت را انجام می‌دهد و تغییری در اجرای آن صورت نمی‌گیرد که این موضوع باعث افزایش ثبات می‌شود. ساخت یک محصول باکیفیت بالا هدف تولید است اما ایجاد ثبات در کیفیت نیز به همان اندازه مهم و حیاتی است.

بهبود دقت

 

نه تنها فرآیند صنعتی می‌بایست دارای ثبات باشد بلکه همچنین نیازمند این است که دقیق نیز باشد. یک شخص ممکن است بتواند فرآیندی را بدون اتوماسیون ۱۰۰ بار به خوبی انجام دهد اما بیشتر مواقع نیاز به اندازه‌گیری، جایگذاری و نصب دقیق است.

احتمال این که یک فرآیند غیرخودکار بتواند ۱۰۰ نتیجه کاملا یکسان را تولید کند بسیار کم است اما اتوماسیون صنعتی این امکان را محقق می‌کند.

تولید کالاهایی پیچیده تر

 

هر چه فناوری پیشرفت می‌کند، پیچیده‌تر نیز می‌شود. حتی اگر کارگران قابلیت تولید نتایج بسیار دقیق و تثبیت شده را نیز داشته باشند اما باز هم به علت محدودیت‌های دست و چشمان انسانی، دچار نقص هستند.

سیستمهای اتوماسیون می‌توانند تنظیمات بسیار کوچک را انجام دهند و کارهای پرخطری را انجام دهند که انجام آنها خارج از فضای ماشینی غیرممکن است.

شناسایی خطاها

اگرچه سیستم‌‎های اتوماسیونی فرآیندها را به طور چشمگیری بهبود می‌دهند اما آنها نیز معایب و نقایص مخصوص به خود را دارند که نمونه‌ای از آنها سایش و خرابی قطعات و حرکت خارج از برنامه است.

عملکرد یک سیستم خودکار بیشتر در نتیجه نهایی آن دیده می‌شود؛ البته این عملکرد در شناسایی خطاها نیز قابل مشاهده است. فلیپ فلاپها، حسگرها و جمع‌ کننده‌های داده می توانند بر دستگاههای ماشینی به منظور ایجاد تغییرات یا هشدار به کسانی که می‌توانند سبب ایجاد آن تغییرات شوند نظارت داشته باشند.

کیفیت افزونی که یک سیستم اتوماسیون صنعتی فراهم می‌کند به منظور همراهی با دنیای رو به رشد امروزی الزامی است و واقعا ارزش سرمایه گذاری را دارد!

این مقاله چطور بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

یک دیدگاه

  1. همینکه فرایندهای اون خط تولید یا کارخونه یه نظمی پیدا کنه نعمتیه
    داشتن یه سیستم اتوماسیون صنعتی استاندارد یه چیز حداقلی هست که هنوز خیلی کارخونه ها ما ندارن!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید