میانگین امتیاز این مقاله: 5 از 5
( تاکنون 1 نفر امتیاز داده‌اند )

 مدیریت پروژه های اتوماسیون صنعتی ( Industrial Automation)  به مهارت هایی بیش از آنچه برای مدیریت پروژه های معمول در صنعت مطرح است، نیاز داریم. به صورت کلی می توان این مهارت ها را در ۹ بخش اصلی مطرح کرد. دانستن این نکات، کمک فراوانی به مدیران پروژه های اتوماسیون می کند زیرا به احتمال فراوان در فاز اجرای پروژه اتوماسیون، به این مسائل برخورد خواهید کرد.

برای موفقیت در یک پروژه اتوماسیون صنعتی بیش از نیاز به مهارت های فنی، به مهارت های ارتباطی و سازمانی همراه با توانایی ایجاد انگیزه در یک تیم از افراد با رشته و حوزه های سازمانی متفاوت نیاز است.

حتما بخوانید: اتوماسیون صنعتی چیست؟ (راهنمای جامع)

 

در اینجا نکته های عملی برای مدیران پروژه های اتوماسیون را به شرح زیر بیان می کنیم:

منابع مدیریت پروژه

هزاران مقاله نوشته شده در مورد مدیریت پروژه وجود دارد که شما میتوانید در دنیای وب به آن دست پیدا کنید، اما اگر شما فکر میکنید که علاوه بر آن نیازمند یک دوره آموزشی به روز هستید و یا انتظار دارید برای اولین پروژه اختصاص داده شده به سازمان شما مشاوره نیاز است، موسسه های مدیریت پروژه وجود دارند که به ایجاد استانداردها در سازمان شما کمک می کنند و بصورت تخصصی در ارایه آموزش و صدور گواهینامه های مربوطه شما رو در مدیریت پروژه همراهی می کنند. ( از منابع مختلف مدیریت استفاده نمایید. )

management of resources

خبرهای بد خوش آمدید!

هر پروژه اتوماسیون دارای چیزهای اشتباهی هم هست! اما هدف پیداکردن و حل کردن سریعتر و راحت تر آنهاست، هیچ کسی نمی خواهد خبر بد دریافت کند! اما اگردریافت کرد هم مهم این است که حالت تدافعی به خود نگیرید، شما باید به نحوی مدیریت کنید که اگر پروژه به سمت اشتباهی می رود، هر شخصی در تیم ، قابلیت فشار دکمه توقف پروژه را داشته باشد. در غیر این صورت، شما درباره درستی پروژه در پایان آن به یک قمار دست زده اید.

ذهن خود را ساده نگهدارید.

مهندسان تمایل به ایجاد سیستم های بسیار پیچیده برای مقابله با غیر مهندسان دارند. مطمئن شوید انتظارها برای نیازهای اولیه مردم ایجاد شده باشند. بطوری که روند کار سیستم و اولویت های سیستم را حفظ کند. از افرادی با این وظایف در تیم اتوماسیون خود استفاده نمایید و برای طراحی سیستم جدید و تجهیزات در مراحل آزمایش مشورت بگیرید.

آماده برای تطبیق

همانطور که در هر پروژه، پیش بینی غیر واقع بینانه، اجرای ضعیف و تنها یک طراحی بد می تواند پروژه را به شکست ببرد، هنگام شروع پروژه آنچه مهم است درک نمودن تغییرات لازم در میانه راه است. نتیجه نهایی به ندرت همان چیزی است که دقیقا برنامه ریزی شده است.

این تغییرات یک شکست تلقی نمی شود بلکه یک نیاز واقعی برای تطبیق با پیشرفت پروژه است.

ایجاد طرح های آزمایشی اولیه

طرح آزمایشی اولیه به اندازه کافی برای طراحی سیستم کافی نیست، شما بایستی برای اثبات کارکردهای پروژه، آن را تست کنید، آن هم نه یک بار بلکه دوبار! برای شروع، طراحی یک تست با استفاده از یک الگو بسیار ساده است، تجهیزات یا سیستم ها ابتدا باید برای بار اول بصورت نمونه نصب شده و تست شوند. این روش ( FAT ) یا تست پذیرش تست ( Factory Acceptance Testing ) نامیده می شود و هدف این است که ثابت کند طراحی سیستم کار خواهد داد. شبیه سازی سناریوهای مختلف، چگونگی رفتار و واکنش های سیستم را پیدا می کند.

و در ایستگاه پایانی تست ( SAT )، سایت پذیرش تست ( Site Acceptance Test ) است. هنگامی که سیستم تست شده به کف کارخانه تحویل می گردد. ( تست دوم )

V model

تایید طرح آزمایشی در پروژه، خیلی قبل تر از آنکه هر کسی بداند که دقیقا به چه مقدار صحت عملکرد نیاز است باید انجام پذیرد. عجله ای برای رسیدن به فاز آزمایشی نیست. مطمئن شوید زمان کافی برای انجام دادن تست های لازم برنامه های پروژه را دارید. این بسیار مهم است که مطمئن شوید به چه میزان از انتظار به حق مردم در روش تست FAT، که شامل اپراتور و نگهداری تکنولوژی می شود دست پیدا کرده اید و نه تنها مدیریت پروژه!

استانداردهای برنامه نویسی را دنبال کنید.

مطمئن شوید که برنامه نویسان که در خانه کار می کنند، از یک استاندارد برنامه نویسی ( PLC ) بطورمثال OMAC  و PackML استفاده می کنند. هیچ چیز بدتر از این نیست که یک کد برنامه نویسی در آخرین دقایق از تکمیل پروژه نیاز به سازگار سازی با سیستم از قبل طراحی شده را داشته باشد. روش های متعدد برنامه نویسی می تواند میلیون ها تومان خسارت برای یک شرکت ببار آورد.

4

برقراری ارتباط

تصمیمی بدون مشورت با اعضای تیم نگیرید، تصمیم گیری یک جانبه و بیگانه با تیم، باعث عدم استفاده از توانایی های تخصصی و منحصر به فرد اعضای تیم می شود. رابطه و ارتباط پی در پی را برای فهم و درک اعضای تیم از هدف و آگاهی از هر مشکلی که نیاز به حل و فصل دارد را پرورش دهید.

5

برای فروشندگان با بررسی خود آنها یک نقشه راه طراحی و از به نتیجه رسیدن پروژه مطمئن شوید!

یک مانع نباشید.

به عنوان یک مدیر پروژه، پاسخ دادن به اطلاعات درخواست شده و تایید به موقع جنبه های مختلف پروژه قابلیت شماست ، درگیر پروژه شوید و برای جلوگیری از وقفه در جدول زمانی پروژه پاسخگو باشید.

مطمئن باشید نیمکت قدرتمندی دارید!

چیزی که پروژه را به تاخیر می اندازد، هنگامی است که شخصی از اعضای تیم به پروژه دیگری می پردازد و نمی تواند وقت بیشتری را به پروژه شما اختصاص دهد!

در این هنگام یک نیمکت ذخیره قوی برای پر کردن جای خالی در صورت نیاز داشته باشید و با شناسایی منابع جایگزین برای حل این مشکل سریع ترین زمان را صرف کنید.

این مقاله چطور بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید