میانگین امتیاز این مقاله: 0 از 5
( تاکنون 0 نفر امتیاز داده‌اند )

اقتصادهای نو ظهور به طور فزاینده ای در حال سرمایه گذاری و توسعه در زمینه روش های تولید کم هزینه هستند و در نتیجه صنعت تولید امروزه بسیار رقابتی تر از هر زمان دیگری شده است. یک روش که در آن تولید کنندگان می توانند از یک سطح رقابتی بهره مند شوند از طریق ارتقا بهره وری به صورت موثر و کارآمد چه از طریق منابع انسانی و چه از طریق اتوماسیون صنعتی است. شرکتی که دارای راندمان بالاتری است و کیفیت تولید می تواند محصولات را با هزینه کمتری تولید کند، سود حاشیه ای خود را افزایش می دهد یا از ترکیب این دو سود می برد. سنجش اثربخشی کلی تجهیزات (OEE) یکی از روش های قرار گیری در صدر رقبا است چرا که اگر OEE را دنبال نکنید آنگاه سرمایه خود را به ازای هر کار و هر شیفت کاری در هر روز از دست می دهید.

OEE چیست؟

OEE مخفف عبارت Overall Equipment Effectiveness به معنای اثربخشی کلی تجهیزات می باشد. OEE عاملی است که توسط مدیران تولید برای ارزیابی عملکرد و اثربخشی یک فرآیند مورد استفاده قرار می گیرد. این فرآیند می تواند در یک کارگاه برای رقابت با یک کارخانه رخ دهد. OEE متریک های قابل سنجش متعددی را جمع آوری می کند و آن ها را به روشی محاسبه می کند که با سایر خطوط تولید، شیفت های کاری متفاوت یا حتی تعداد معیار ها در برابر امتیاز متوسط صنعت شما قابل مقایسه است. اگر قصد تمرکز بر تولید را دارید، OEE یک نشانگر عملکرد کلیدی (KPI) مهمی است.

مدیریت OEE

OEE از طریق حاصلضرب هر یک از این سه عامل محاسبه می شود: در دسترس بودن x عملکرد x کیفیت
OEE دلایل موجود برای اتلاف بهره وری را به سه عامل اساسی تجزیه می کند: در دسترس بودن، عملکرد و کیفیت.
در دستر بودن: این متریک OEE درصد زمان برنامه ریزی شده را نشان می دهد که عملیات برای کار در دسترس قرار گرفته است.
عملکرد: این متریک OEE سرعت عملیاتی (مرکز کار) را به عنوان درصدی در مقایسه با سرعت طراحی شده اش نشان می دهد.
کیفیت: این متریک OEE تعداد واحد های تولید شده را به عنوان درصدی از کل واحد های آغاز شده یا دستیابی به اولین گذر پذیرش (FPY) را نشان می دهد.

دو روش پیگیری OEE

روش دستی

پیگیری محصول و خرابی به صورت دستی به شدت به کل کارکنان و به خصوص اپراتور های خط تولید بستگی دارد. هنگامی که خرابی رخ می دهد کارکنان می بایست این رخداد ها را ثبت کنند و سپس این اطلاعات را در برگه های مخصوص وارد نمایند و این اطلاعات برای بازبینی مدیریتی ارائه می شود. مشکلات شناخته می شوند و برطرف می گردند اما روز ها، هفته ها و حتی ماه ها به طول می انجامد. با تجه به این که این روش به شدت به اپراتور ها برای ثبت دقیق مشکلات بستگی دارد، بسیار مهم است که آن ها در زمان ورود داده دقیق و مطلع باشند در غیر اینصورت پیگیری این اطلاعات بی فایده خواهد بود.

راهکار های اتوماسیونی

اگرچه امکان پیگیری OEE به صورت دستی وجود دارد اما خودکار سازی فرآیند جمع آوری داده OEE بهینه تر است چرا که جمع آوری دستی مستعد خطای اپراتور است. وجود راهکار های OEE خودکار این توانایی را به شما می دهد تا بتوانید داده خود را به صورت لحظه ای مشاهده نمایید در نتیجه همواره می دانید که سنجش های شما دقیق، لحظه ای و دقیق هستند.
بسیاری از کشور ها پیگیری دستی را پیاده سازی می کنند تا در هزینه ها صرفه جویی کنند. با این حال میزان صرفه جویی ایجاد شده توسط عدم پیاده سازی یک سیستم خودکار توسط هزینه های مربوط به خرابی های کشف نشده و برطرف نشده از بین می رود.

نتیجه گیری

اگر به دنبال روش هایی برای بهبود راندمان خطوط تولید خود هستند سعی کنید از اندازه گیری OEE استفاده کنید. این روش چنان قدرتمند است که به شما اجازه می دهد تا بتوانید کنترل بیشتری بر خطوط تولید خود داشته باشید چرا که به شما این امکان را می دهد تا داده حاصل از عملکرد محصول خود را به صورت لحظه ای مورد بررسی قرار دهید که سبب افزایش کیفیت و کارآیی می شود.

این مقاله چطور بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید