میانگین امتیاز این مقاله: 5 از 5
( تاکنون 1 نفر امتیاز داده‌اند )

چکیده: نرم افزار TIA-Portal سری جدید نرم افزار شرکت زیمنس (SIEMENS) برای برنامه نویسی کنترل کننده های صنعتی آن شرکت می باشد. هدف از طراحی این نرم افزار یکپارچه کردن کل نیازهای یک مهندس در بحث طراحی سیستم اتوماسیون صنعتی می باشد. با استفاده TIA-Portal کلیه نرم افزارهای قبلی زیمنس مثل سیماتیک Step-7 ، WINCC و … در یک پکیج به کاربر ارائه می شود و این قابلیت را دارد که کلیه مهندسینی که برای طراحی یک سیستم اتوماسیون صنعتی فعالیت می کنند بتوانند همزمان کل پروژه را زیر نظر داشته باشند و در  زمان تکمیل کار با یکدیگر در ارتباط باشند.

شرکت زیمنس نخستین بار، اولین بسته نرم­افزار جامع برای انجام کلیه کارهای اتوماسیون در محیط­های صنعتی را با نام Totally Integrated Automation Portal یا به صورت مخفف TIA Portal را معرفی کرد. این نرم­افزار مهندسی کاربران را قادر می­سازد که به سرعت و به صورت مستقیم سیستم اتوماسیون خود را راه­اندازی کنند که کاربران را از فرآیند زمان­بر استفاده از بسته­های نرم­افزاری مختلف جدا می­سازد. در همین راستا TIA Portal از نظر کارکرد هم برای کاربران حرفه­ای و هم برای کاربران جدید به راحتی قابل استفاده است. علاوه بر این، TIA Portal شامل کلیه بسته­های نرم­افزاری می­باشد که یک مهندس را قادر می­سازد تمام بحث­های پیکربندی، برنامه­نویسی و راه­اندازی را به سرعت پیگیری و انجام دهد. برای مثال می­توان به بسته نرم­افزاری Simatic Step 7 برای برنامه­ نویسی PLC ها و Simatic Wincc برای طراحی HMI و بصری­ سازی سیستم اشاره کرد.

Tia-portal siemens

برای طراحی TIA Portal شرکت زیمنس به بررسی تعداد زیادی از نرم­ افزارهای کاربردی معمول در بحث اتوماسیون صنعتی پرداخته و پس از چندین سال بررسی، تحلیل و ارزیابی نیازهای مشتریان خود این بسته نرم­ افزاری به صورت یک Framewrok کامل ارائه کرده است. همانطور که در تصویر زیر می­بینید، TIA Portal کلیه نرم­ افزارهای مربوط به بحث اتوماسیون را با در نظر گرفتن کلیه ویژگی­های مهم این گونه از نرم­ افزارها مثل امنیت، ایمنی، قابلیت خطایابی، قابلیت برقراری ارتباط و قدرمتند بودن را به صورت یکپارچه به کاربر خود ارائه بدهد.

tia portal parts

به زبان دیگر، رویکرد طراحی چنین نرم­ افزاری، برطرف کردن کلیه نیازهای طراح سیستم اتوماسیون با Framework یک پارچه است. یکی از مسائل اساسی در زمان طراحی سیستم اتوماسیون کار کردن چند مهندس برای طراحی سیستم است که این Framework کاربران مختلف را قادر می­سازد تا به صورت جداگانه هریک به طراحی سیستم مورد نظر خود پرداخته و در نهایت اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و کل سیستم را به صورت یکپارچه تشکیل بدهند.

TIA-Portal-PLC_

یکی از مهم­ترین بحث­ های طراحی یک سیستم اتوماسیون صنعتی، نحوه مانیتورینگ یا طراحی HMI برای برقراری ارتباط بین سیستم و کاربر می­ باشد.

در TIA Portal یک بخش کامل برای طراحی صفحات میمیک HMI در نظر گرفته شده است که شامل سه بخش می ­باشد:

با این سه دسته می­ توان تمام نیازهای مهندسی و مانیتورینگ فرایند را برای راه­ اندازی یک سیستم کامل HMI برآورده کرد.

SIMATIC WinCC TIA-Portal که همان نسخه جدید WinCC Flexible است می­ تواند پیکره بندی تمام دستگاه­ های اپراتوری سیستم ­های سیماتیک SIMATIC را انجام دهد.

برای مانیتورینگ یک فرآیند بزرگ در صنعت و یا سیستم­ های اسکادا SCADA می­توان از نوع دوم یعنی SCADA System SIMATIC WinCC استفاده کرد. در واقع SCADA System SIMATIC WinCC برای یک مجموعه صنعتی که شامل فرآیندهای مختلف، بخش ­های مختلف عملیاتی، دخیره­ سازی و … می­ باشد، باید یک سیستم جامع اسکادا SCADA برای مانیتورینگ کل سیستم وجود داشته باشد که راه حل پیشنهادی شرکت زیمنس استفاده از بسته SCADA System SIMATIC WinCC می­ باشد.

simatic

و سومین نوع از بسته­ ی نرم افزاری HMI در TIA Portal بسته SCADA System SIMATIC WinCC Open Architecture می­ باشد که این امکان طراحی یک سیستم HMI را برای کاربرانی که از سیستم عاملی غیر از ویندوز استفاده می­ کنند، را فراهم می­ کند.

این مقاله چطور بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید