سیستم های کنترلی DCS
میانگین امتیاز این مقاله: 1 از 5
( تاکنون 1 نفر امتیاز داده‌اند )

سیستم DCS (Distributed control system) یکی از سیستم‌های کنترلی پرکاربرد در واحدهای صنعتی است. در صورت نیاز به استفاده از چنین سیستمی باید به نکاتی مهمی توجه داشت تا ضمن موفقیت در پیاده‌سازی این سیستم، حداکثر بهره‌وری را برای واحد صنعتی مورد نظر به وجود آورد. در این مطلب به بررسی ۸ نکته مهم در پیاده‌سازی سیستم DCS می‌پردازیم:

پیاده‌سازی یک سیستم کنترل توزیع شده (DCS) جدید یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین پروژه‌ها در حرفه مهندسی کنترل است. انجام موفق یک چنین پروژه‌ای نیازمند این است که همه چیز از مستندات پروژه گرفته تا شیوه‌های برنامه‌ریزی به خوبی انجام شود.

حتما بخوانید: سیستم DCS چیست ؟ (راهنمای جامع)

 

در ادامه برخی از توصیه‌های مفید برای اجرای بهتر و اجتناب از خطاها ارائه شده است.

۱. استاندارد سازی

استفاده از سیم‌کشی استاندارد در کل سیستم سبب می‌شود که درک و عیب‌یابی آن توسط دیگران به سادگی انجام شود. از قطعات استاندارد برای سهولت تنظیم و مرتب‌سازی مجدد استفاده کنید. در صورت امکان از ۲ منبع برای محصولات استفاده کنید یا از برندهای قابل جایگزینی استفاده کنید.

۲. اصول پایه ای را به یاد داشته باشید

موارد کمی وجود دارد که بایستی به آنها دقت کنید. مطمئن شوید که به خوبی فرآیند زمین کردن را انجام داده‌اید، دسته‌بندی مناسبی از سیگنالها را انجام داده‌اید و به خوبی به سیگنالهای الکتریکی خاتمه داده‌اید. مطمئن شوید که از نیازمندی‌های زمین کردن منبع تغذیه برای سیستم DCS خود اطلاع دارید. اصول زمین کردن می‌بایست به طور آشکاری توسط مهندسان اتوماسیون و نه فقط تکنسین‌های الکتریکی درک شود. ممکن است استانداردهای بین‌المللی به طور نادرستی تعبیر شوند. ابزارها و سیستم کنترل بایستی مجزا از یکدیگر زمین شوند. قبل از این که سیستم DCS را فعال کنید از زمین شدن آن به دقت اطمینان حاصل کنید تا از ایجاد هرگونه اتصال کوتاه مخصوصا در زمان آزمایش پذیرش کارخانه با پذیرش محل (FAT/SAT)( factory acceptance or site acceptance testing) اجتناب شود.

۳. آیا ارتباطات کامل است؟

با این که بیشتر ارائه دهندگان خدمات اتوماسیون از نسخه‌های مختلف نرم‌افزار برای ارتباط با سیستم استفاده می‌کنند اما با این حال اطمینان حاصل کنید که آنها تمامی اطلاعات مورد نیاز را ارسال می‌کنند. بسیاری از سیستمها تنها پارامترهای پایه‌ای را ارسال می‌کنند که به معنای آن است که تمامی ویژگی‌های تشخیصی قابل دسترس نخواهد بود. اگر چه معرفی “مفهوم کنترل در میدان” اغلب استفاده نمی‌شود اما عوارضی را ایجاد کرده است و می‌بایست در زمان پیاده‌سازی به طور کاملی بررسی شود.

۴.ساختار سازی ورودی/ خروجی

با توجه به اینکه امروزه دستگاه‌های الکترونیکی در دماهای بالا نیز کار می‌کنند و می‌توانند با نسل سوم (پوشش منطبق) سازگار باشند، ساختارهای ورودی/خروجی می‌بایست به سمت میدان انتقال داده شوند و هزینه کابل‌کشی و ایجاد اتاقهای نگهداری تجهیزات را کاهش دهند. لینکهای ارتباطی نیز می‌بایست بر بستر فیبر نوری و در یک پیکربندی حلقه‌ای برای ارائه سطوح مشخصی از افزونگی و اتصال ساختار های ورودی/ خروجی مورد استفاده قرار گیرند. همچنین بلوک ترمینال‌های توسعه یافته ورودی/ خروجی (سه تا چهار ترمینال به ازای کانال) می‌بایست برای اتصال مستقیم حوزه مورد استفاده قرار گیرند و از هزینه‌های اضافی، هزینه نصب و احتمال اتصالات ضعیف اجتناب کنند.

۵. هدف دوگانه

هدف سیستم DCS دوگانه است. کنترل متمرکز انسانی و رابطی برای کارخانه همانند محل متمرکزی برای اطلاعات MIS به منظور شبکه مدیریت است. کنترل DCS نبایستی شامل تنظیم خودکار حلقه‌های کنترلی نسبت به سایر کارکردهای روشن/خاموش یا شروع/توقف باشد. این کارکردها می‌بایست بخشی از کارکرد کنترل کننده اختصاصی باشند. از DCS برای به روزرسانی پارامترهای تنظیم استفاده کنید.

۶. لینک های خوب

سیستم‌های کنترل توزیع شده همانند لینک‌های ارتباطیشان خوب هستند. بنابراین از یک لینک بسیار مستحکم و قابل اطمینان میان واحدهای پردازشی استفاده کنید.

۷. FAT در محل خودش استفاده می شود

مطمئن شوید که تست پذیرش کارخانه (FAT) را به طور کامل و دقیق انجام می‌دهید. فرآیند FAT شامل افراد با تجربه در تعامل با مهندسی برای اعتبارسنجی نمودارها و تایید این موضوع است که ابزارها در پیکربندی وجود دارند و به ارائه خدمات می‌پردازند.

۸. استفاده از یک تک سرور

سرور صنعتی

انتخاب یک سیستم DCS بر مبنای قابلیت افزونگی آن قرار دارد. در این وضعیت سیستم تک سروری ترجیح داده می‌شود. به مجوز سخت‌افزاری برای کلاینت و سرور توجه کنید تا از هرگونه تاخیر در حین کار سیستم یا از بین رفتن هارد دیسک اجتناب کنید. همچنین می‌بایست در انتخاب سوییچ‌های لایه‌ای مناسب برای ارتباطات دقت داشته باشید. مطمئن شوید که پیکربندی‌ها به درستی انجام شده باشد و تاریخچه داده برای تحلیل آتی وجود داشته باشد.

تعریف جزئیات

پیاده‌سازی موفقیت‌آمیز پروژه DCS نیازمند این است که تمامی بخشها (اقدامات، نگهداری، تیم پروژه، سازنده، مدیریت و غیره) تعریف واضحی از دلیل ایجاد این سیستم داشته باشند. بهترین راهنما در هر دو مرحله ارتقا و نصب سیستم‌های جدید DCS در ذهن داشتن بینش در مورد انتهای کار است.

فناوری اتوماسیون تنها زمانی به ما کمک می‌کند که نیازهایمان را بشناسیم. بخش نگهداری بایستی بداند که واقعا به چه نوع گزارشها و اطلاعاتی در کار خود نیاز دارند. اقدامات و عملیات می‎‌بایست به بهترین روش ممکن انجام شوند. هرگز چیزی را فرض نکنید. هر آنچه را که نیاز دارید و فناوری می‌تواند انجام دهد یادداشت کنید. سعی کنید بسیار دقیق باشید.

در نهایت بهترین سیستم DCS سیستمی است که به بهترین نحو ممکن تمامی نیازمندی‌های مهم در کارخانه را مرتفع کند. تشخیص و تعیین این سند تعریف، می‌بایست در اولین مرحله هر پروژه ای انجام شود.

این مقاله چطور بود؟

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید